Over Mariken Wessels

Mariken Wessels (1963, Vlaardingen) is bekend van haar eigenaardige – inmiddels internationaal bejubelde – fotoboeken. Haar boeken hebben foto’s uit verschillende persoonlijke archieven als vertrekpunt en bieden een zowel fantastisch als beklemmend zicht op de hoofdpersonen. Is het fictie of zijn het ego-documenten? Waar is de hand van de kunstenaar te zien? Welk stuk is eigenlijk authentiek? Wessels laat graag in het midden wat wel en niet van de kunstenaar afkomstig is.

Haar boeken spoken na ‘lezing’ nog dagen in je hoofd. De raadselachtige collages van oude zwart-wit familiefoto’s, bewerkte portretfoto’s, bewerkte contactafdrukken, stills uit Kodak 8 mm films, foto’s van foto’s. De boeken zijn elk een verontrustend, meerduidig en aangrijpend verhaal waarin Wessels de virtuoze verteller is. We vroegen Mariken naar haar werk en studio.

Welke thema’s zijn belangrijk in jouw werk?
In grote lijnen verhoud ik me in mijn werk tot vraagstukken van privacy, schaamte, schuld, sociale conventies, media, persoonlijke en maatschappelijke herinnering, obsessies en de creativiteit van niet-kunstenaars. Ik vind het belangrijk om deze thema’s in verhalende vorm te verwerken, door middel van kunstenaarsboeken, speciale edities, installaties en tentoonstellingen. Foto’s van anderen in combinatie met eigen foto’s vormen daarbij de leidraad, maar ik gebruik ook andere bronnen, zoals brieven, ansichtkaarten, kattebelletjes, illustraties uit tijdschriften en boeken, enzovoorts.

Waar ben je opgegroeid en opgeleid?
Ik ben opgegroeid in Breda en heb in Amsterdam gestudeerd, eerst de Toneelschool (inmiddels Theaterschool) waar ik eind jaren 80 als actrice afstudeerde, in de jaren 90 heb ik nog studies gevolgd bij The Actors Studio in New York en scenarioschrijven aan de Schrijversvakschool in Amsterdam. In 2008 ben ik als beeldend kunstenaar afgestudeerd aan de Gerrit Rietveld Academie.

 

mariken_wessels-installatie1

 

Wat inspireert je?
Muziek, verhalen, literatuur, kunst, fotografie in allerlei soorten en maten, film, archieven, persoonlijke herinneringen.

 

We Like Art - Portret Mariken Wessels Foto © Maarten Tromp

 

Kun je ons iets vertellen over hoe je begint aan nieuw werk? Start je met een idee, een verhaal of een beeld?
Iets heel kleins kan de aanleiding voor nieuw werk vormen, een zin die ik ergens gelezen heb in een krant of een boek, een vaag omlijnde herinnering, een (oude) foto die ik er ergens kocht of vond of kreeg. Soms begint het dus met een stukje tekst of een herinneringsbeeld, soms met een concreet, bestaand beeld.

Zo’n aanleiding geef ik dan lang de tijd om te rijpen en eventueel te kristalliseren in nieuw werk. Langzaamaan ontstaat er een verzameling waarbinnen zich karakters en verhaallijnen beginnen af te tekenen. Zoiets kan dan tot een kunstenaarsboek leiden, maar ook tot iets kleiners of iets ruimtelijks zoals bijvoorbeeld de installatie ‘Keepsake’, bestaande uit lichtboxen.

 

marikenwesselsatelier

 

Hoe ziet je gemiddelde werkdag er uit?
Meestal verlaat ik mijn huis tegelijkertijd met mijn twee zonen, die op de middelbare school zitten. Onderweg naar m’n atelier steek ik aan bij de biologische supermarkt om boodschappen te halen voor de lunch. Dan ben ik rond 08:30/45 op de studio, waar ik de hele dag doorbreng, of als ik niet compleet door een project in beslag genomen wordt, ga ik er af en toe uit voor werkgerelateerde afspraken.

Mijn werk op de studio kan even afwisselend als saai zijn. Soms moet ik de hele dag foto’s bewerken of rangschikken in InDesign, andere dagen maak ik proefdrukken, werk ik aan speciale edities van een boek of aan een maquette voor een tentoonstelling.

Kun je voor ons je werkplek/atelier/studio omschrijven?
Mijn atelierruimte is heel ruim, voorheen in gebruik van drukkerij Bevrijding BV, met verschillende kamers om een grote, centrale ruimte heen en ook nog een kleine bovenverdieping aan de voorzijde met twee kamers. In de centrale ruimte staan grote tafels waaraan ik aan grotere dingen kan werken en heb ik lange witte muren waarop ik storyboards kan maken of kan testen hoe werken aan de muur zich tot elkaar verhouden. In de achterkamers werk ik aan de computer en heb ik mijn archieven van foto’s en spullen opgeslagen. Aan de voorzijde bevind zich een keuken, waar ik ook mensen ontvang die op studiobezoek komen.

 

mariken_wessels-installatie-2

 

Kun je omschrijven wat er bijzonder is aan je studio?
Mijn studio vangt veel licht, terwijl het maar aan een klein, intiem straatje ligt.
Ik heb er verschillende ruimten, waardoor ik tenminste één ruimte schoon kan houden voor de computer en de scanner. Dan is er ook een ruimte om ‘troep’ te maken. En heel fijn, is dat de centrale studioruimte een heel hoog plafond heeft.

Werk je graag met muziek of in stilte?
Beide, afhankelijk van waar ik mee bezig ben. Toen ik aan mijn boek en tentoonstelling ‘Taking Off. Henry My Neighbor’ werkte draaide ik vaak dezelfde muziek, meestal vrij luid. Elk project kan zo door een eigen soundtrack begeleid worden, die het werk onbewust mede vormgeeft. Vaak repeterende pianomuziek waarmee ik in een stemming kan raken die ik denk nodig te hebben om me op m’n werk te concentreren.

 

mariken_wessels07

 

Met welk materiaal werk je graag / Is kleurgebruik voor jou belangrijk?
Ik werk graag met papier en met foto’s, maar ook met licht en verdere materialen die nodig zijn voor het werk, dat kan van alles zijn.
En ja, kleur is belangrijk. Voor al mijn werk, ook al speelt het soms ogenschijnlijk een minimale rol.

Waar streef je naar in je werk? Wanneer is een werk voor jou af?
Dat alles klopt. En het is af wanneer alles klopt.

Heb je zelf thuis werk van collega kunstenaars?
Jazeker, onder meer een werkje van Hans Bellmer, een werk van Paul Kooiker en een Paul de Reus. Ik kijk er graag naar en word er vrolijk van.

 

mariken_wessels02

Deel deze pagina

  • Mariken Wessels

    speciale editie: TAKING OFF. HENRY MY NEIGHBOR
     450,00 Lees verder: