Over Celine van den Boorn

Je moet echt goed kijken, want in eerste instantie zie je vooral fraaie ongerepte landschappen. Tot je merkt dat er iets niet klopt aan de bergen, stranden en watervallen. Celine van den Boorn focust in haar werk op het spanningsveld tussen de aan- en afwezigheid van de mens in het omringende landschap. Als een meester-censor grijpt ze in op selfies en groeps- en persfoto’s.

Als kritisch beeldredacteur kiest ze bewust foto’s uit onze hedendaagse beeldbank waar de mens prominent in de natuur aanwezig is. Bijvoorbeeld als toerist op vakantie, als militair in oorlogsgebied of als vluchteling in niemandsland.

Vervolgens schildert ze die menselijke aanwezigheid weg, waardoor je aandacht verschuift van mens naar het landschap. Toch – als je goed kijkt – blijf je menselijke sporen in de schijnbaar ongerepte natuur zien. De geest van het ontbrekende – weggeschilderde – onderwerp is voelbaar en subtiel zichtbaar.

Celine van den Boorn, Paradise Beach 6 (2014) (klik voor groot beeld)

Zo daagt haar werk je uit om verder te kijken dan de eerste indruk. De reflectie van het licht die op het werk speelt is belangrijk. Doordat het handbeschilderde werken zijn, worden sommige delen wel of niet zichtbaar als je langsloopt. Bij nadere beschouwing zie je de ‘menselijke’ partijen die met een piepklein penseeltje zijn omgezet naar een voortzetting van het landschap.

Wat zien we eigenlijk, wat is verf en wat is foto, hoe verhoudt het landschap zich tot de menselijke aanwezigheid? Het werk is gelaagd en een genot om te ontraadselen, en naar te blijven kijken.

 

Celine van den Boorn, Awesome view 1 (2013)

12 Handbeschilderde foto’s

We tonen hier op We Like Art een serie kleine handbeschilderde foto’s van watervallen, berglandschappen en stranden. Deze serie is ontstaan als reactie op de hedendaagse selfie-cultuur. Bij de gekozen beelden is het landschap een dienstbaar decor voor de mens die centraal staat en zelfbewust in de camera kijkt. Haast in tegenstelling tot de eenzame wandelaar in de romantische schilderkunst die de nietigheid van de mens symboliseert ten opzichte van de grootse natuur.

Celine van den Boorn, Amazing waterfall 8 (2013)

De selfiemaker is in deze serie zorgvuldig weggeschilderd, slechts een schaduw of kledingdetail herinnert nog aan de fotomaker. Hij is verdwenen door het monnikenwerk van de kunstenaar met een enkelharig penseeltje.

Het formaat van de werken (10 x 15 cm) verwijst naar de afgedrukte foto, die lijkt uit te sterven. Deze werken zijn nog amper getoond en – leuk detail – 9 stuks uit de totale serie zijn aangekocht door het Fries Museum in Leeuwarden.

De foto’s worden geleverd in een door de kunstenaar uitgekozen lijst met museumglas. Bekijk alle 12 de foto’s hier in onze webshop. De foto’s zijn op aluminium verlijmd en daarna bewerkt met acrylverf, de fotomaat is 10 x 15 cm, de lijstmaat is 22,5 x 31 cm, € 550,-.

Celine van den Boorn – Near the European border #7, speciale editie

Near the European Border

Speciaal voor We Like Art maakte Celine van den Boorn een speciale editie. Twee grote werken (60 x 90 cm) over een actueel gegeven: de vluchteling langs de grenzen van Europa.

De editie Near the European Border gaat over de aanhoudende vluchtelingenstroom naar Europa. Het vertrekpunt zijn nu persfoto’s van mensen die in hun zoektocht naar een beter en vrij leven massaal stranden in modderig niemandsland aan de Europese grenzen.

Van den Boorn was getroffen door het contrast tussen de troosteloosheid van de situatie en het grauwe landschap en de felgekleurde tenten, bagage en kleding van de vluchtelingen. Zo begon ze ook hier het onderwerp uit de foto’s weg te schilderen.

Celine van den Boorn – Near the European border #4 – speciale editie

Alleen gekleurde doorkijkjes naar de oorspronkelijke foto werden gespaard. Zo ontstaat er spanning tussen actualiteit en tijdloosheid, tussen werkelijkheid en hoop, tussen stagnatie en beweging.

De speciale editie is een hoogwaardige piezografie op zijdeglans barietpapier, verlijmd op aluminium met ophangframe, 60 x 90 cm, in een oplage van 15. De introductieprijs is € 750,- De speciale edities zijn hier en hier te bekijken in onze webshop.

Celine van den Boorn – detail van de Speciale editie Near the European Borders #7 (klik voor groot)

We vroegen Celine van den Boorn naar haar werk en studioleven.

Ha Celine, waar ben je opgeleid en hoe vond je je eigen geluid?

Aan de HKU Utrecht en Vrije Universiteit Amsterdam. Op de HKU bleek al vrij snel in al mijn werk de verhouding tussen mens en natuur een hoofdrol te spelen. Na deze opleiding wilde ik mij zowel in mijn beeldend werk als vanuit de wetenschap verder verdiepen in deze thematiek. Ik vormde daarom een individueel studieprogramma rondom dit thema en studeerde in 2007 af als cultureel antropoloog.

Kun je ons iets vertellen over hoe je begint aan nieuw werk?

Vaak heb ik een foto in de krant gezien die mij triggert, dan moet ik die zien te vinden bij de juiste beeldbank, zoals het ANP of Reuters. Of ik zoek in beeldbanken door duizenden foto’s naar die ene die mijn blik vasthoudt en voor mijn gevoel tot een goed werk kan leiden. Dan koop ik de rechten van het beeld, laat het afdrukken en in mijn atelier begin ik met schilderen.

Hoe ziet je gemiddelde werkweek er uit?

Gemiddeld werk ik drie dagen in mijn atelier in Amsterdam en één dag als docent aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht.

Kun je voor ons je atelier/studio omschrijven?

Mijn atelier is de gymzaal van een prachtige oude school vlakbij Amsterdam Centraal. Een hoge, lichte ruimte met een goede vibe.

Werk je graag met muziek of in stilte?

Bij grote concentratie heb ik behoefte aan stilte, tijdens het minitieus werken ligt bij mij een gespannen houding op de loer en werkt radio of klassieke muziek rustgevend

Heeft het ‘wegschilderen’ van de mens voor jou iets meditatiefs of is het vooral een artistieke daad?

Het ‘wegschilderen’ van de mens is ontstaan uit mijn behoefte om vragen te stellen bij onze verhouding tot natuur en landschap. Het gevolg is inderdaad wel dat ik monikkenwerk lever, iets dat voor mij echt een uitdaging is. Ik doe ditomdat ik het gevoel heb dat veel tijd en aandacht besteden aan iets belangrijks en tegelijk vluchtigs als nieuwsbeelden de lading van het uiteindelijke werk versterkt

Je werken over vluchtelingen die in limbo verkeren langs de grenzen van Europa zijn beeldschoon en aangrijpend tegelijk. Is dat je bedoeling?

Ik wil graag beelden maken die subtiel gelaagd zijn. Ik vind het belangrijk dat er onder de mooie eerste indruk van mijn werk een voelbare en zichtbare inhoudelijke tweede laag zit die je pas door hebt als je beter kijkt.

courtesy galerie dudokdegroot, Amsterdam

Heb je zelf thuis werk van collega kunstenaars?

Ja, er hangt bij ons een vroeg werk van Berndnaut Smilde dat hij en ik destijds geruild hebben, en ook een aantal tekeningen uit Rosemarijns Westerings betoverende ‘Garden’ serie. Soms schaf ik een werk aan waar ik op slag voor val, zoals een tekening van Robbie Cornellissen en van Sandra Kruisbrink.

Celine van den Boorn (Heerlen, 1978) studeerde aan de HKU, de kunstacademie in Utrecht en aan de UvA (culturele antropologie). Haar werk is al in talloze tentoonstellingen te zien geweest. Ze heeft onlangs een monumentale opdracht afgerond: 16 werken voor de NAVO in Brussel. 9 Werken uit de serie Tourist Works zijn aangekocht door het Fries Museum in Leeuwarden.

Check hieronder voor de details van de beschilderde selfies en de speciale editie in de webshop.

Deel deze pagina

  • Celine van den Boorn

    Near the European border #7 (speciale editie)
     850,00 Lees verder:
  • Celine van den Boorn

    Near the European border #4 (speciale editie)
     850,00 Lees verder:
  • Celine van den Boorn

    TOURIST WORKS (2013-2014)
     650,00 Lees verder: