Over Antoinette Nausikaä

Antoinette Nausikaä (Vlissingen, 1973) werkt aan een heel bijzonder project: Stone-time. De kunstenaar bezoekt een reeks van heilige bergen in diverse landen en portretteert op een intensieve en ontwapenende manier de bergen. Antoinette Nausikaä studeerde aan de Gerrit Rietveld Academie en de Rijksakademie (2009/2010).

Welke thema's zijn belangrijk in jouw werk?
Tijd, ruimte, menselijke emoties en relaties in verhouding tot de omgeving.

Waar ben je opgegroeid en opgeleid?
Ik groeide op in Zeeland en later op de Veluwe. Mijn ouders hadden een Luchtfotografie bedrijf. Als kind zat ik vaak achter in het vliegtuig naar mijn fotograferende moeder te kijken. We cirkelden soms uren rond één plek om deze van verschillende hoeken en hoogten vast te leggen. Dit innemen van verschillende standpunten is in mijn werkwijze terug te vinden, vooral in de manier waarop verschillende media ten opzichte van elkaar gebruikt worden.
Mijn opleidingen heb ik gevolgd in Amsterdam bij de Foto akademie daarna de Rietveld akademie en tenslotte de Rijksakademie in Amsterdam.

antoinette-nausikaa-installatie-2

Wat inspireert je?
Inspiratie haal ik uit het dagelijks leven en neem daarbij voornamelijk mijn eigen leven en ervaringen als uitgangspunt. Ik concentreer me op de mens en onze verhoudingen en relaties tot de wereld om ons heen en stel vragen als: Hoe verhoud ik mij tot de wereld? Wat zie ik en ervaar ik nu precies? Waarom worden we in de loop der eeuwen naar bepaalde plekken toegetrokken? Wat is onveranderlijk?

Mijn tekeningen zijn geïnspireerd op de zogenaamde Japanse Haiga, reflectieve minimalistische inkttekeningen en teksten van oude zenmonniken, waarbij het dagelijks leven als onderwerp wordt genomen. Ik streef naar diezelfde minimalistische, reflectieve weergave.

Kun je ons iets vertellen over hoe je begint aan nieuw werk? Start je met een idee, een verhaal of een beeld?
Ik werk projectmatig en het begint vaak met nieuwsgierigheid naar een plek of locatie. Ik begin dan met een onderzoek naar de origine van zo'n plek. Soms is deze mythologisch of religieus beladen, soms is het voor mij intuïtief een bijzondere plek en ga ik op onderzoek uit wat hem voor mij zo fascinerend maakt. Ik wordt er als het ware naar toe getrokken en begin de patronen en relaties tussen mensen en objecten en gebeurtenissen te observeren en documenteren. Hierna volgt het creëren van een autonoom werk, vaak een installatie of publicatie.

antoinette-nausikaa-werksituatie1

Hoe ziet je gemiddelde werkdag er uit?
Die begint altijd vroeg in de keuken met een kop koffie. De eerste uren van de dag breng ik graag schrijvend in stilte achter mijn computer door. Daarna ga ik naar mijn studio op het WG terrein.
Als ik op locatie aan het werk ben laat ik de gebeurtenissen en de omgeving bepalen hoe mijn dag eruit ziet. Dan ga ik op ontdekkingstocht en observeer dingen. Meestal wordt ik geraakt door iets en ga er ter plekke mee aan de slag.

Kun je voor ons je werkplek/atelier/studio omschrijven?
Ik heb een atelier dat is voornamelijk een archief en opslag ruimte voor alles wat ik op locaties verzamel en ik heb er mijn boeken en computer. Materiaal verzamelen doe ik op locatie en in de studio werk ik het uit.

antoinette-nausikaa-studio

Kun je 3 ongewone items opnoemen in je studio?

Bakken met kleiaarde van heilige bergen.
Rollen met kippengaas
Beeld van Bodhidharma

Kun je een plattegrondje tekenen van je studio/atelier?

antoinette-nausikaa-plattegrondje-studio

Werk je graag met muziek of in stilte?
Stilte...

Met welk materiaal werk je graag - is kleurgebruik voor jou belangrijk?
Simpele 'low-tech' materialen waarmee ik snel en direct kan werken.
Bijvoorbeeld Ink, papier, klei aarde, mijn fotografie bewerk ik nooit.

Waar streef je naar in je werk? Wanneer is een werk voor jou af?
Ik streef ernaar om ergens een kern van weer te kunnen geven op een zo simpel mogelijke manier.
Omdat ik organisch werk, kader ik werkperiodes in en maak daar dan een installatie of publicatie over.
Daarna pik ik de werkstroom weer op en zoek naar een nieuw verhaal, context.

antoinette-nausikaa-installatie-1

Heb je zelf thuis werk van collega kunstenaars?
Niet genoeg! Naast wat werken van bevriende fotografen. Ik had meer moeten ruilen tijdens studie tijd.

antoinette-nausikaa-boek-02

Deel deze pagina

  • Antoinette Nausikaä

    Birds on a wire, Ararat (2014)
     850,00 Lees verder:
  • Antoinette Nausikaä

    Meeting of lines, Olympus (2014)
     850,00 Lees verder:
  • Antoinette Nausikaä

    Snow hiding Fuji, Fujinomiya (2010)
     850,00 Lees verder:
  • Antoinette Nausikaä

    Man on a Rock (2016)
     100,00 Lees verder:
  • Antoinette Nausikaä

    Coming and going, Taishan (2015)
     850,00 Lees verder:
  • Antoinette Nausikaä

    Man on a rock, leptokarya (2014)
     850,00 Lees verder:
  • Antoinette Nausikaä

    Showing the tree my drawing (2014)
     850,00 Lees verder:
  • Antoinette Nausikaä

    Whistling through time (2016)
    Uitverkocht Lees verder:
  • Antoinette Nausikaä

    Touching an old friend, Olympus (2014)
     850,00 Lees verder:
  • Antoinette Nausikaä

    The sea washes me (2016)
     100,00 Lees verder:
  • Antoinette Nausikaä

    Hurry thunder is coming (2016)
    Uitverkocht Lees verder:
Als eerste informatie ontvangen over nieuwe edities en aanbiedingen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief: