VRAGEN OVER KUNST KOPEN faq

  • Hoe onstaan de We Like Art edities?
  • Wij werken intensief samen met de kunstenaars bij het ontwikkelen van de speciale edities, en werken met de beste bedrijven om deze mogelijk te maken.

  • Wat is een editie?
  • Een editie is een werk in oplage: een set identieke werken of prints. De kunstenaar bepaalt uit hoeveel exemplaren de editie bestaat en ziet nauw toe op de kwaliteit van de editie.

    Elke editie uit een beperkte oplage is gesigneerd en genummerd door de kunstenaar. Op een label of in de marge aan de voorzijde of achterop het werk (bijvoorbeeld “3/20”: de derde editie in een oplage van 20 werken).

    Edities zijn vaak vriendelijker van prijs dan unieke werken van de kunstenaar. We werken intensief samen met onze kunstenaars om edities te maken die aansluiten bij en onderdeel worden van hun oeuvre.

  • Wat is een Artist Proof?
  • Een Artist Proof (A.P.) is een editie, identiek aan de genummerde uitgave, die is gereserveerd voor de kunstenaar. Deze afdrukken zijn voorzien van de aanduiding “A.P.” in de marge of achter op het werk (bijvoorbeeld “A.P. 1/3”, om de eerste van de drie Artist’s Proofs aan te geven).

  • Wat is een multiple?
  • Een multiple is een kunstwerk dat uit een serie van gelijkwaardige exemplaren bestaat, waarbij elk werk uit de reeks een uniek aspect of kenmerk heeft. De afzonderlijke exemplaren zijn genummerd en door de kunstenaar gesigneerd.

  • Wat is een piëzografie?
  • Piëzografie is een benaming van de druktechniek, zoals er ook zeefdruk, lithografie of offset bestaat. De printkop spuit in stroken met hoge precisie piepkleine druppeltjes inkt op het papier. Het komt neer op een hoogwaardige versie van inkjet-printen, waar het verschil ten opzichte van een desktop printer vooral zit in de hoge kwaliteit van de inkt en het papier.

    De 12 kleuren-inkten en speciale coatings zorgen voor spetterende kleuren, een diep zwartbereik en kleurvastheid tot wel 100 jaar (onder de juiste omstandigheden), waarmee het kunstwerk voldoet aan de hoogste eisen. Andere benamingen voor piëzografie zijn: hoogwaardige pigmentdruk, giclée, archival print, fine art print, en inkjet.

    Wij werken voor onze piëzografie-edities samen met de experts van Ruijgrok Piëzografie (Amsterdam), De Verbeelding (Purmerend) en FotoLab (Amsterdam).

  • Wat is het verschil tussen analoge en digitale fotografie?
  • Analoge fotografie is een verzamelnaam voor fotografie die chemische processen gebruikt om een ​​afbeelding vast te leggen, meestal op papier, film of een harde plaat. Deze analoge processen waren de enige methoden die beschikbaar waren voor fotografen gedurende meer dan een eeuw voorafgaand aan de uitvinding van digitale fotografie, die elektronische sensoren gebruikt om beelden op digitale media vast te leggen.

    Wij werken voor onze analoge en digitale edities samen met de experts van AAP-lab (Amsterdam), Ruijgrok Piëzografie (Amsterdam), De Verbeelding (Purmerend) en FotoLab (Amsterdam).

  • Wat is een C-print?
  • Het kleurnegatief of dia wordt belicht met Chromogeen fotopapier dat drie emulsielagen bevat, die elk gevoelig zijn gemaakt voor een andere primaire kleur. Nadat het beeld is belicht, wordt het ondergedompeld in een chemisch bad, waar elke laag reageert op de chemicaliën om een full colour beeld te creëren.

    ‘C-type’ was oorspronkelijk het handelsmerk dat fotografisch bedrijf Kodak gebruikte voor het papier dat ze gebruikten voor het maken van afdrukken van kleurnegatieven, maar wordt nu standaard toegepast op alle kleuren fotografische afdrukken.

  • Wat is een zeefdruk?
  • De zeefdruktechniek maakt gebruik van een poreus gaasscherm van zijde of een synthetisch weefsel dat over een frame is gespannen. Inkt wordt door het gaas gedrukt met een rubberen mes of rakel, behalve in delen van het scherm die worden geblokkeerd door stencils. De stencils kunnen worden gemaakt door op lijm of lak te schilderen, door stof, zelfklevende film of papier aan te brengen, of, meestal, door de afbeelding over te brengen met behulp van een fotogevoelige emulsie.

  • Waarom veranderen de prijzen van de edities?
  • Naarmate er meer exemplaren van een editie worden verkocht en er minder beschikbaarheid is, stijgt de prijs. De meeste van onze edities worden gelanceerd tegen speciale lanceringsprijzen en ze zijn voor een beperkte periode verkrijgbaar tegen deze speciale prijs. Schrijf je  in voor de nieuwsbrief om als eerste geïformeerd te worden over nieuwe edities.

  • Hoe zorg je voor je kunstwerk?
  • Om je kunstwerk in optimale staat te behouden, raden wij het volgende aan:

    – Wees voorzichtig bij het uitpakken van losse prints uit de verpakking om het kwetsbare oppervlak niet te beschadigen.

    – Bewaar het kunstwerk zolang het niet is ingelijst in zuurvrij papier, liefst plat.

    – Zorg ervoor dat je kunstwerk niet wordt blootgesteld aan direct zonlicht en/of kunstlicht met hoge UV-straling.

    – Vermijd grote temperatuurschommelingen.

    – Hang je kunstwerk niet op pas geschilderde muren.

    – Gebruik nooit alcohol om je kunstwerk of de lijst schoon te maken. Het beste is om het kunstwerk zelf onaangeroerd te laten. Kwetsbare prints zonder glas ontstof je met een nieuw make-up kwastje.

    – De lijst en het artglass kunnen voorzichtig met een nieuw microvezeldoekje, een zachte katoenen doek schoongemaakt worden. Gebruik een plumeau met struisvogelveren om te ontstoffen. Er zijn speciale reinigingsmiddelen voor artglass beschikbaar.

  • Hoe wordt je kunstwerk ingelijst?
  • Dat verschilt per kunstwerk. In overleg met de kunstenaar kiezen we voor een specifieke manier van inlijsten. De kunstwerken worden doorgaans ingelijst met 70% UV artglass, voorzien van een tweezijdig UV werende laag.

    Ingelijste werken kunnen vanwege de kwetsbaarheid niet met PostNL verzonden worden, in overleg kunnen we het werk bij je laten brengen door een koerier. Ophalen bij ons in Amsterdam is natuurlijk ook mogelijk.