LYNNE LEEGTE | ‘Asparagus after Coorte’

Met trots presenteren we een nieuwe editie van Lynne Leegte. De bleke transparante asperges van albast vastgelegd in het atelier van de kunstenaar grijpen terug op een beroemd schilderij van Adriaen Coorte. Lynne vertelt in een interview over haar fascinatie met dit werk en haar interpretatie.

De uitgesproken publieksfavoriet in onze stand op Art Rotterdam was de tafel met het bosje asperges van Lynne Leegte. Veel beursbezoekers doken meteen af op dit frêle beeldhouwwerk van albast. We zijn heel blij dat we met Lynne nu een speciale editie kunnen presenteren van de ‘Asparagus after Coorte’. Hier zie je het mooie werk in noten lijst.

We vroegen haar naar het werk en de inspiratie.

 

De start van het werk aan ‘Asparagus after Coorte’

Hoi Lynne, kun je vertellen hoe je op het idee kwam voor dit bijzondere project?

Bij elk bezoek naar het Rijksmuseum ga ik even langs mijn favorieten: de zeeslagen van Willem van de Velde, het Arrangement in Yellow and Gray van Whistler, de Hazewindhond van Quellinus, alles van Frans Hals en altijd naar zaal 2.24. Daar hangen de schilderijen van Adriaen Coorte (1665-1707). Kleine, adembenemende stillevens die me iedere keer weer verrassen.

 

‘Asparagus after Coorte’ in progress

Vooral het ‘Stilleven met Asperges’ heeft me altijd geïntrigeerd: de bleke transparantie van de asperges die samen een blok van licht vormen, gebundeld door een stukje touw. Zag ik er al die jaren lang al een sculptuur in? Zonder dat het tot me doordrong waarom juist dit stilleven me zo intrigeerde?

Zeven jaar geleden zette ik de eerste stap en maakte een gipsen afgietsel van een verse bos asperges. Om allerlei redenen bleven ze nog lang onaangeroerd. Ik was eigenlijk bang om platte 3D-kopie van het origineel te maken.

 

Reproductie van het schilderij van Adriaen Coorte in het atelier

Uiteindelijk overwon ik mijn gipsmodel en mijn twijfel en begon aan de zoektocht in een perfect stuk albast. In januari 2020 begon dit beeld te ontstaan.

Mijn band met het schilderij werd intensiever tijdens het maken van het beeld. Coorte’s perfectie en zijn gebruik van lichtval stimuleerden mij. Langzaam verschenen de asperges uit de steen. Eerst in grove lijnen, daarna steeds meer gedetailleerd. Toen de voltooiing naderde werd het effect van het licht op het albast steeds sterker.

 

Asparagus after Coorte (2021), hoogwaardige pigmentdruk in baklijst, oplage 35, 38×34 cm

Dit was het dus. Daarom moest ik dit maken, vanwege het magische licht op en vanuit de albasten asperges.

Hoe verhoudt zich in jouw ogen de sculptuur tot de foto van het beeld?

Mijn werk speelt zich vaak af in meerdere disciplines. Deze disciplines overlappen elkaar en vullen elkaar aan. In mijn foto’s ensceneer ik situaties met maquettes, poppenhuizen, beelden van vergankelijk materiaal of sculpturen. Bedside is daar een goed een voorbeeld van, net zoals Asparagus after Coorte.

 

Bedside (2015), hoogwaardige pigmentdruk, 57 x 85,5 cm

 

Ik wilde de stilte en de magie van dit beeld op de foto vastleggen. De versteende asperges heb ik in een sobere setting geënsceneerd. Dat moment, zoals ik het ervaren heb, is hiermee voor altijd bevroren. De combinatie van de twee disciplines maakt deze foto misschien wel extra stil.

 

Napkin, atelier 2021

Wat zijn je plannen voor de komende tijd?

Er lopen diverse projecten door elkaar. Die afwisseling bevalt me goed. Er is tijd om keuzes te laten bezinken.

Ik ben bezig met een installatie van gebruikte albasten servetten op tafels. De servetten zijn verfrommeld en gebruikt, hier en daar zie je nog de hardnekkige gesteven vouwen. Het is een beeld van een voorbije sociale situatie. Je kijkt ernaar vanuit een andere schaal beleving, hierdoor kun je het ook zien als een driedimensionaal model van een berg- of poollandschap. Je zou de strakke vouwen ook kunnen associëren met de coördinaten van een landkaart.

 

Atelier Lynne Leegte, 2021

Schaalmodellen van landschappen waren vroeger erg populair. Je ziet ze tegenwoordig nog wel in grote vitrines in musea. Het Teylers Museum in Haarlem heeft een hele mooie in de collectie. Je ziet daar hoe de wereld er uitzag voor de menselijke interventie: met rijke bebossing, meanderende rivieren en ijskappen.

 

Lynne Leegte in haar atelier

Mijn installatie balanceert tussen een verstild beeld van een voorbije sociale gelegenheid en een drie dimensionale registratie van een berglandschap.

Ik noemde al een aantal van mijn favorieten in het Rijksmuseum. Frans Hals is er een van. In mijn achterhoofd is zijn schilderwijze aanwezig terwijl ik beeldhouw aan een reeks nieuwe kragen van albast. Ik wil zijn toets overbrengen in steen.

 

Collar, 2021

De laatste tijd breng ik veel door in zaal 2.15 vanwege de zeeslagen van Willem van de Velde. Hoe schilderde hij de golven? Kun je golven beeldhouwen, hoe leg je ze vast? Deze uitdaging ben ik aangegaan.

 

Speciale editie, Asparagus after Coorte

Lynne Leegte (1965, Luton) maakt installaties, sculpturen en foto’s. In haar werk heerst een tijdloze rust, reflectie en een gevoel van melancholie. Haar werk is op tal van tentoonstellingen getoond en is vertegenwoordigd in diverse particuliere en bedrijfscollecties. Ook op de komende editie van Art Rotterdam tonen we weer een bijzondere sculptuur van Leegte.

Luistertip: In deze aflevering van Springvossen bezoekt Robert van Altena Lynne Leegte in haar studio net buiten Amsterdam voor een gesprek over haar werk. Als uitgangspunt van het gesprek dient het beeld van de Asperges dat dan bijna voltooid is. In het nieuwste magazine KM staat een artikel van Anke Roder.

 

Asparagus after Coorte (2021), hoogwaardige pigmentdruk in notenhouten lijst (met museumglas), 38 x 34 cm, oplage 35 + 3AP, NB DE EDITIE IS BIJNA UITVERKOCHT

 

 

  • Lynne Leegte

    Asparagus after Coorte (2021)
    € 775,-