Ronald Zuurmond | TACTUS, een serie van 14 unieke werken

Van Ronald Zuurmond presenteren we een bijzondere reeks van 14 unieke werken: TACTUS (Latijn voor aanraking). Zuurmond verwijst in deze serie 'Handen' naar zowel de vroegste uitingen van de mens als naar het gemis van elkaar de hand geven in tijden van Covid.

Ronald Zuurmond (1964, Den Haag) studeerde cultuursociologie aan de Universiteit van Tilburg. Na zijn afstuderen ging hij naar de Tilburgse kunstacademie. Hij verliet deze na een jaar en nam vervolgens les bij de schilder Jan Beutener. Inmiddels heeft de kunstenaar een lange staat van dienst met talloze solotentoonstellingen, hij is vertegenwoordigd in buitengewoon veel museale, bedrijfs- en particuliere collecties.

 

Ronald Zuurmond, Zonder titel (2006), olieverf en papier, 50 x 65 cm, Rabobank Kunstcollectie

Zuurmond maakt stillevens en landschappen, vaak met een dikke, pasteuze verflaag. Schilderen is voor hem een langdurig proces van schrapen, verven en weer weg schrapen, vaak met grof gereedschap dat duidelijke sporen achterlaat.

 

Filmportret uit de reeks Hollandse Meesters door Maarten Schmidt & Thomas Doebele

Zuurmond is een echte Painter’s Painter, een schilder die door vakgenoten bijzonder wordt gewaardeerd. In het juryrapport van de Jeanne Oosting Prijs (2003) schrijven zijn jury-vakgenoten:

De verfhuid op de werken van Zuurmond komt geleidelijk tot stand. Door deze procesmatige aanpak schimmeren diverse lagen door: een weergave van een zoektocht naar de perfecte kleur die het licht het beste vasthoudt. In het schilderen laat hij het toeval graag toe, maar is de worsteling met de compositie en geduldig afwachten troef. Daarom laat hij nu en dan een doek korter of langer rustig links liggen om het ineens op te pakken en af te maken.

 

Ronald Zuurmond, Exotism, olieverf op doek, 1999, 55 x 65 cm

Een aantal jaren geleden toonden we tweemaal werk van Ronald Zuurmond op onze We Like Art tentoonstellingen in de Westergasfabriek. Mooi om gedurende een aantal dagen van dichtbij zijn schilderijen te kunnen bestuderen. Het werk is genereus maar stemt soms ook ongemakkelijk. De verfbehandeling is stug en eigenaardig, je herkent Zuurmond z’n werk uit duizenden. Het oppervlak van zijn schilderijen is korstig en doorwerkt, de energie die uit zijn werk komt heel dwingend. Wij begrijpen wel waarom hij een vaste fanbase heeft. Als je er eenmaal voor gevallen bent…

 

Ronald Zuurmond, zonder titel (2015) olieverf en hennep op paneel, 68 x 48 cm

We vroegen Ronald naar zijn atelierleven en naar de multiple die hij voor We Like Art maakte.

Ha Ronald, hoe ziet jouw gemiddelde werkdag er uit?

Voor 11 uur ben ik in het atelier, waar ik dan tot het einde van de dag doorwerk. Liefst 7 dagen in de week, het weekend doorwerken is echter moeilijk in verband met het familieleven.

 

Atelier Ronald Zuurmond 2017

Ik begin de dag met het uitknippen van krantenfoto’s. Deze gaan in de plakboeken die ik nu al een tiental jaren bijhoud. Deze plakboeken kijk ik met regelmaat in, ze herinneren mij eraan dat ik in een heftige wereld leef. Dat het een voorrecht is om zo in rust en stilte te mogen werken aan dingen, in een poging de wereld iets van reflectie en schoonheid te geven.

 

Atelier Ronald Zuurmond 2020

Kun je voor ons je atelier omschrijven?

 Mijn atelier is een redelijk opgeruimde werkplek met veel boeken.

De laatste jaren werk ik steeds vaker aan meerdere werken tegelijkertijd. Ik stap van het ene werk in het andere, terwijl de werken in verschillende stadia van vordering zijn. Ik fixeer mij niet teveel op een ding, om zo waar ik aan werk de tijd en ruimte te geven naar een eindpunt te groeien.

 

Atelier Ronald Zuurmond 2020

Je maakt veel werk waarbij de handeling van het schilderen centraal staat. Je maakt portretten, stillevens en landschappen, vaak met een dikke, pasteuze verflaag. Kun je iets vertellen over jouw manier van werken?

Belangrijke criteria in mijn werk zijn ruimte en stilte. Ik wil de wereld zoals wij die denken te kennen even bevriezen en binnen een kader plaatsen. Alle aandacht wil ik overal binnen het kader van een schilderij op een gelijkwaardige manier plaatsen.

 

Ronald Zuurmond, Borzo Gallery, Amsterdam

Alles is van evenveel belang voor een evenwichtig beeld. Van het ‘gekende’ onderwerp: een tak, een vaas, een hand, tot de kleine schijnbaar achteloze dingen er omheen, of dat wat er aan de rand van een werk te zien is. Ruimte is de mogelijkheid ervaren in een werk te kunnen verdwijnen – evenwicht is de verhouding tussen de elementen.

 

Ronald Zuurmond, TACTUS (2020)

Kun je iets vertellen over de multiple van 14 werken, die je voor We Like Art maakte?

Jaren geleden was ik in een grot vol prehistorische tekeningen van dieren en daar omheen handafdrukken. Achtergelaten sporen. Getuigenissen. De vroege mens liet sporen na. Alsof te zeggen: ik was hier, ziehier mijn hand, de eerste handtekening, hier was ik, dit was mijn werk. Hier waren wij, dit deden wij.

 

TACTUS #1

Goya getuigde van zijn tijd middels schilderijen die de horror van de oorlog verbeelden: Yo lo vi (ik zag het). Met de armen omhoog wijzen blote handen met gespreide vingers de lucht in, alsof ze zich uit het doek willen drukken. Overgave, vol overgave, zinloos. De dood.

 

TACTUS #9

Ellebogenwerk is het contact leggen van tegenwoordig. De Covid begroeting: een onhandige beweging vaak lichtjes vanuit de heup uitgevoerd met een wat onwennige glimlach stoten de punten van ellebogen tegen elkaar. Geen al te serieuze aangelegenheid. De hand, vol gevoelige zenuwen waarmee we de ander voelen, lezen, beGRIJPEN, en daardoor de relatie betekenis geven. De arm voorwaarts om uit te reiken naar de ander, elkaar de hand te GEVEN.

 

TACTUS #14

 

Ik druk mijn hand af om een indruk achter te laten: HIER WAS IK, IK ZAG HET.

 

TACTUS #13

 

Informatie over de multiple
  • Titel: TACTUS (2020)
  • reeks van 14 unieke werken
  • techniek: olieverf op katoen, verhoogd gemonteerd in lijst gemaakt door de kunstenaar
  • afmeting: alle werken zijn licht verschillend van afmeting
  • Gesigneerd en genummerd aan de achterzijde van de lijst
  • bekijk alle werken uit de reeks hieronder

 

Ronald Zuurmond, Borzo Gallery, Amsterdam

Solotentoonstellingen van Zuurmonds werk waren onder andere te zien in het Fries Museum (Leeuwarden), Cobra Museum (Amstelveen), Museum Jan Cunen (Oss), Museum Henriette Polak (Zutphen), galerie De Praktijk en bij Borzo (Amsterdam). Hij won de Jeanne Oosting Prijs en de Philip Morrisprijs. Zijn werk is vertegenwoordigd talloze collecties, onder meer Boijmans van Beuningen, Schunck en het Dordrechts Museum.

 

Fotografie Tactus (2020): Henk Geraedts 

  • Ronald Zuurmond

    TACTUS #XIV (2020)
    € 500,-

  • Ronald Zuurmond

    TACTUS #X (2020)
    € 500,-

  • Ronald Zuurmond

    TACTUS #V (2020)
    € 500,-

  • Ronald Zuurmond

    TACTUS #IX (2020)
    € 500,-

  • Ronald Zuurmond

    TACTUS #I (2020)
    € 500,-

  • Ronald Zuurmond

    TACTUS #III (2020)
    € 500,-

  • Ronald Zuurmond

    TACTUS #VII (2020)
    € 500,-