Twee nieuwe edities van Katinka Lampe

Katinka Lampe (1963) schildert gestileerde modellen die zij in vervreemdende poses en vanuit ongewone standpunten vastlegt. Ze laat zich inspireren door de dagelijkse beelden die ons omringen. Een foto uit de krant, een YouTube-filmpje, een afbeelding uit een modetijdschrift of een reproductie van een oude meester: alles kan de aanleiding zijn tot het onderzoeken van het begrip identiteit en vervolgens het ensceneren van een fotosessie met een model. De resultaten daarvan vormen het uitgangspunt voor haar schilderijen.

Katinka Lampe woont en werkt in Rotterdam. Haar werk is internationaal tentoongesteld in verschillende galeries (Ron Mandos Gallery, Amsterdam, Elizabeth Houston Gallery, NY, Galerie Les filles du calvaire, Parijs, Leeahn Gallery Seoul en Bo.Lee Gallery Londen) musea en op prominente kunstbeurzen. Afgelopen jaar soleerde ze in zowel Parijs als New York. Haar werk is opgenomen in talloze collecties. Katinka Lampe (1963) studeerde aan de Kunstacademie in Den Bosch.

 

Recent werk in de studio van Katinka Lampe

Lampe schildert vooral portretten, althans, je herkent een persoon, maar voor de kunstenaar is het slechts de aanleiding voor het maken van een schilderij. Ze creëert van tevoren een karakter dat ze wil schilderen. Een krantenfoto van een wenende vrouw of bijvoorbeeld foto’s van bekende personen worden door de kunstenaar onderzocht op hun beeldende betekenis en naar aanleiding hiervan legt ze nieuwe verbanden.

 

Met deze foto’s ter inspiratie, vraagt ze modellen in haar studio om bepaalde houdingen aan te nemen. Op zoek naar het gewenste beeld, fotografeert Lampe modellen – vaak jongeren – in specifieke poses met bivakmuts, bijzondere kragen, mooie stoffen, gebreide manchetten of glanzende parelketting.  Aan hand van de in de studio gemaakte foto’s, maakt Lampe haar schilderijen.

 

Katinka Lampe, 5065194 (2019), olieverf op doek

Haar schilderijen lijken vluchtig geschilderd, met dunne verfstreken wordt een tijdelijk moment vastgelegd. De gladde en gecontroleerde manier van schilderen in combinatie met de opvallende attributen in het schilderij zorgt voor een vervreemding en bepaalde mate van abstractie.

 

Tentoonstelling bij Galerie Les Filles Du Calvaire, Parijs 2019

Persoonlijke referenties gaan tijdens het kijken naar het werk meteen aan de haal met het beeld. Na een eerste zoeken naar gelijkenis stuit je op de verschillende lagen. De tegenstelling van de abstracte achtergrond met de rest van het beeld, de opvallende toevoegingen tegenover de zachtheid van het gezicht verdelen de aandacht.

 

Het maken van de polymeer ets voor de editie.

Katinka Lampe heeft de afgelopen tijd gewerkt aan een fantastisch project voor We Like Art. Heel bijzonder om een werk in oplage kunnen brengen van Katinka Lampe, want ze maakte welgeteld maar één keer eerder een editie. En dat was bij haar boek Grace, deze editie is inmiddels uitverkocht.

 

131920 A (2020), beschilderde polymeerets, 13,8 x 19,7 cm, papiermaat 33 x 22,5 cm, oplage 30

Katinka koos voor de polymeer ets techniek omdat dit goed past bij de olieverftechniek van het schilderen. Het is een bewerkelijke methode om prints te maken, de etsplaten moeten steeds opnieuw worden geïnkt en vervolgens met alle aandacht worden afgeslagen. Het laat zowel mooie diepe zwarte partijen toe als zachte transparantie in de lichte stukken.

 

131920 B (2020), beschilderde polymeerets, 13,8 x 19,7 cm, papiermaat 33 x 22,5 cm, oplage 30

De 2 etsen zijn elk in een oplage van 30 gedrukt. Vervolgens zijn alle etsen met de hand beschilderd met ecoline. Het resultaat is een reeks van edities die licht van elkaar verschillen door de toevoegingen. De ecoline is krachtig van kleur en vloeit mooi op het dikke papier. Kijktip: zie hieronder de making of video!

Het formaat van de werken is klein omdat Katinka een gecomprimeerd beeld wilde: een geconcentreerd en raak werkje was de inzet. De poses zijn klassiek en verwijzen zowel naar mode als oude portretkunst.

 

131920 A (2020), detail

De foto’s die ze gebruikte voor de etsen zijn al bewerkte beelden, met Photoshop zijn de kledingstukken verrijkt met elementen die ze op internet vond. Eigenlijk zijn het dus zowel digitaal als analoog bewerkte beelden. Net als bij haar schilderijen die op dezelfde manier gelaagd zijn. Het ‘afpellen van de realiteit’ noemt de kunstenaar het, net zolang tot er een vervreemdend nieuw beeld ontstaat. Perfectie en frictie gaan hand in hand. Dat laat ruimte om je eigen verhaal er in te leggen als kijker.

 

131920 B (2020), beschilderde polymeerets, 13,8 x 19,7 cm, papiermaat 33 x 22,5 cm, oplage 30

 

 

  • Katinka Lampe

    131920 A (2020)
    € 550,-

  • Katinka Lampe

    131920 B (2020)
    € 550,-