21 Colored Press Releases van Wieteke Heldens

Wij houden van het werk van Wieteke Heldens. In onze tentoonstelling PICK ME bij Collectie de Groen in Arnhem toonden we een groot schilderij van de in New York wonende kunstenaar. We zijn dan ook heel blij met haar nieuwe serie unieke tekeningen.

Wieteke Heldens, The Legend of 2387gram, 2015, mixed media on canvas, 55 x 90cm

Het schilderij The Legend 8 (Den Haag) dat de afgelopen maanden in Arnhem bij Pick Me @ De Groen hing, is ontstaan in een serie waaraan ze al langer aan werkt. Het categoriseren van al het schilder- en tekenmateriaal in haar atelier staat hierin centraal. Tijdens onze presentatie op Art Rotterdam in 2017 lieten we van Wieteke Heldens een bijzondere editie zien die verwant is met dit vertrekpunt: The Found Legend.

The Found Legend (2016)

Ze vertelde over deze editie:

“Tijdens een recente werkperiode in Turijn ben ik begonnen met het verzamelen van de papiertjes in art supply winkels waar de klanten de kleuren op uit proberen. Ik heb dit doorgezet in Nederland en nu in New York. Ik ben erdoor gefascineerd omdat het is echt is, het is niet bedacht. Men probeert alleen de kleur of het materiaal uit.

Lees meer over de serie Legends en de editie in deze blogpost: link.

Wieteke Heldens, CPR, Ann Veronica Janssens

We zijn heel blij dat we een nieuwe reeks werken van Heldens kunnen brengen hier op We Like Art: 21 verschillende ingekleurde persberichten, alle uniek. De werken knallen van de muur. De serie is een ongoing project. In New York neemt Wieteke Heldens altijd het persbericht mee dat bij de galerietentoonstelling ligt die ze bezoekt. Ze gaat in haar atelier aan de slag met de press-releases. Is het een bepaalde drang tot categoriseren of wil ze misschien deze ‘gewoonte’ van galeries om persberichten als handout aan te bieden een beetje opschudden? We vroegen het haar.

Kun je wat meer vertellen over deze reeks gekleurde tekeningen?

Ik kleur de persberichten in van iedere tentoonstelling die ik bezoek. Ik lees de tekst eigenlijk nooit maar neem wel altijd het persbericht mee die standaard bij iedere tentoonstelling ligt. Vaak op erg mooi papier, soms zelfs met een kleurenfoto. Mijn tas zit altijd vol met opgevouwen papieren persberichten die ik vervolgens inkleur met van die potloden met meerdere kleuren in de punt, ook te koop in iedere museumwinkel.

Wieteke Heldens, CPR, Alice Neel

Schudt je hiermee de kunstwereld ook beetje op? Altijd diezelfde stapel persberichten bij de deur, want worden ze überhaupt wel gelezen?

Het is geen kritiek op de tentoonstelling of de kunstwereld of iets dergelijks. Het gaat echt om het opvullen van de tentoonstellingstekst met alle kleuren. Het is een herinnering aan alles wat ik gezien heb. De handeling van het inkleuren met deze multi-color potloden geeft voldoening, ik raak ieder stukje papier aan en heb geen invloed op de kleur die het potlood afgeeft. Alle lijnen en alle kleuren staan op het persbericht.

Zoals ik al zei, het is geen kritiek, het is een observatie van de standaardisatie en van de tentoonstelling die weer verdwijnt. En dan komt er weer een nieuwe, met weer een nieuwe stapel persberichten, die ik weer niet lees maar wel meeneem en inkleur.

Wieteke Heldens, CPR, Michael Raedecker

Zo’n persbericht in elke galerie is bijna een ouderwets gegeven aan het worden. Ook wel mooi eigenlijk zo’n vast onderdeel van een galerie tentoonstelling.

Ja precies, ik hou van die standaard dingen, maar voornamelijk van het gebruikte papier. Ik ben opgegroeid in een fabriek, mijn ouders hadden een ijsfabriek waar ik altijd op het verpakkingsmateriaal tekende en schilderde, nog steeds kan ik niet op nieuw wit tekenpapier werken, het materiaal moet toch soort van een gebruiksfunctie hebben anders dan tekenen en schilderen. En niet alleen de drager, ook tekende ik als kind altijd met de ballpoints of stiften die in de fabriek aanwezig waren.

Ieder museum verkoopt zijn eigen multi-color potlood, de kleuren verschillen wel, het MOMA heeft een ander potlood dan het Guggenheim. Het is vergelijkbaar met de stiften uit de fabriek.  

Tentoonstellingsoverzicht Wieteke Heldens

Dus de keuze van de kleuren, meer ‘blauwen’ of meer ‘roden’ wordt praktisch bepaald door dat multi-color potlood?

Ja, dat is puur het potlood, de potloden hebben vier of vijf kleuren in zich dus ik teken met alle kleuren tegelijk. Het gaat echt puur om het idee om alle kleuren tegelijkertijd te gebruiken. Om weer terug bij Mondriaan te komen: hij zei dat het eerste doel in een schilderij een gehele universele uitdrukking moet zijn en ten tweede een concrete universele uitdrukking moet zijn.

Met het gebruik van 4 of vijf kleuren te gelijk probeer ik aan deze voorwaarden te voldoen. Op zijn Mondriaans refereer ik in niets aan vorm of aan de natuur wat een valse werkelijkheid zou representeren. Alhoewel ik wel groen kan gebruiken, maar er zijn veel theorie over wat nu de primaire kleuren zijn, in sommige culturen is het rood, wit en zwart, Mondriaan gebruikte het rood, geel en blauw, ikzelf gebruik vaak echt alle kleuren die ik op een moment heb. 

And Still No More Color (2018), marker op canvas

Zijn de ‘Colored Press Releases’ gerelateerd aan schilderijen zoals ‘Until the point in gone’ en ’No more color’? 

In No More Color, probeer ik een pak stilten leeg te maken, ik probeer de kleur op te maken maar daardoor ontstaan de meest kleurrijke doeken, ook in Until the point is gone teken ik totdat de stift leeg lijkt, maar na wat tijd kom de inkt weer terug, maar de punt van de stift slijt wel, ook in dit werk is de meditatieve handeling erg belangrijk waardoor het punt uiteindelijk ook figuurlijk weggaat. Eigenlijk is deze meditatieve handeling de enige overeenkomst met de ingekleurde persberichten. 

International Studio & Curatorial Program, New York

Hoe ben je in New York terecht gekomen?

Tien jaar geleden ben ik verliefd geworden op een native New Yorker, als kind was al verliefd op de stad, dat kwam voornamelijk doordat veel van mijn favoriete kunstenaars in New York woonden, zoals Mondriaan.

Wieteke Heldens, The Legend 8 (Den Haag), rechts op de muur, foto: Natascha Libbert

Hoe zien je dagen er momenteel uit?

Ik begin mijn dag met een subway-reisje van Queens naar Brooklyn. Ik woon in Astoria, Queens en mijn atelier is in East Williamsburg in Brooklyn. Dat geeft me tijd om het nieuws door te nemen en wat te lezen, op het moment voornamelijk over Pythagoras. Dan werk ik in mijn atelier mijn ideeën uit. Ik geef ook les in kleur op Montclair State University, lekker veel Josef Albers bijvoorbeeld, maar ik probeer het ook wel heel erg eigentijds te houden met wat er nu allemaal in de (kunst) wereld gaande is.

Studio Wieteke Heldens, ISCP NY

Sinds 1 januari heb je een studio bij ISCP, wat zijn jouw plannen voor je periode daar?

ISCP staat voor International Studio & Curatorial Program. Het is een Artist in Residence programma waar ik een atelier heb in het ground floor program, dat is voor de kunstenaars die in New York wonen. Ik probeer nooit te ver vooruit te plannen want dan komt er nooit wat van, ik leef met de dag maar het is wel de bedoeling dat ik hier twee jaar zit.

Ik ben nu bezig met betekenis te geven aan alledaagse dingen en de esthetische waarde daarvan in te zien die het leven mooier maken. Ik hou van het pythagorisme waarin vele regels nageleefd worden. Ik doe dat ook in mijn eigen werk. All Things Are Number zei Pythagoras al. In mijn werk hebben alle getallen betekenis, de afmetingen maar ook de hoeveelheid materiaal waarmee ik werk. Ik ben bezig met instruction based werk, met kleur, met getallen, met het grote geheel voortkomend uit het kleine zeg maar. 

Wieteke Heldens, CPR, The Young and Evil

Informatie Colored Press Releases

Alle bewerkte persberichten zijn uniek

Afmeting: 28 x 22 cm, zie voor prijzen met of zonder lijst hieronder.

Bekijk alle de hele serie Colored Press Releases hier: link

 

Wieteke Heldens, CPR, Jasper Johns

 

Wieteke Heldens (1982, Ottersum) studeerde in 2007 af aan de Koninklijke Academie van Beeldende kunsten in Den Haag. Ze exposeerde onder andere in het Haags Gemeentemuseum, en internationaal in Zwitserland, België, Duitsland, Italië, Denemarken, Spanje, Zuid-Korea en de Verenigde Staten en werkte in Chongqing, China, en bij Borzo Gallery in Amsterdam.

In 2013 won ze de Koninklijke Prijs voor vrije Schilderkunst. Ze wordt ondersteund door het Mondriaan Fonds met een subsidie Bewezen Talent.

Wieteke woont en werkt op dit moment in New York waar ze als Artist in Residence een atelier heeft bij ISCP (International Studio & Curatorial Program). Ze geeft ook les in kleur aan de Montclair State University.

 

 

  • Wieteke Heldens

    The Found Legend (2016) (ingelijst)
    € 650,-

  • Wieteke Heldens

    Colored Press Releases (2019)
    € 375,-

  • Wieteke Heldens

    Colored Press Releases (2019) (ingelijst)
    € 500,-

  • Wieteke Heldens over de perfecte doodle

    Op Art Rotterdam toonden we in samenwerking met galerie Borzo een bijzondere editie van Wieteke Heldens. De oplage trok veel bekijks en riep heel wat vragen op bij onze bezoekers. Graag vertelden we het verhaal achter deze kleuren en getallen. Maar Wieteke zelf kan dat natuurlijk veel beter! We vroegen haar over de editie en de serie Legends waar het werk toe behoort.

    Lees verder: Wieteke Heldens over de perfecte doodle
  • Koninklijke Prijs voor de Schilderkunst 2013

    Afgelopen vrijdag maakte koning Willem Alexander zijn debuut bij het jaarlijkse feestje in het Paleis op de Dam waarbij de schilderkunst wordt gevierd. Dit jaar dongen 225 jonge schilders (t/m 35 jaar) mee naar de Koninklijke Prijs voor de Schilderkunst.

    Lees verder: Koninklijke Prijs voor de Schilderkunst 2013