Een nieuwe serie van Thomas Elshuis

Op reis gaan zonder een stap buiten de deur te zetten – dat is de core-business van Thomas Elshuis. Imaginaire reizen in samengestelde landschappen. Elshuis (Hilversum, 1961) is een kunstenaar waarover we al vaker schreven en van wie we al meerdere malen werk lieten zien tijdens onze tentoonstellingen. Hij werkt al meer dan twintig jaar vanuit een geërfd dia-archief.

Thomas Elshuis onderzoekt letterlijk en figuurlijk de grenzen. Zijn archief beslaat bijna de hele wereld, elk continent, oneindig veel landen worden aangedaan. Tot vorig jaar creëerde Elshuis fotografische nieuwe beelden en werelden. Delen van dia’s blaast hij nieuw leven in, er ontstaan als het ware nieuwe herinneringen. Het lijken herkenbare plaatsen te zijn, bij iedereen komen persoonlijke herinneringen aan reizen, steden of landschappen naar boven.

Recent is hij begonnen aan nieuwe serie werken met de titel Blind Spot & Traces. Met grafietstift tekent hij een dia uit het archief -gedeeltelijk- over op een houten paneel. Daarover heen worden abstracte half transparante vormen geschilderd. De tekening blijft zichtbaar, de verflaag zorgt voor een sluier. Zoals onze herinneringen vervagen, zo vraagt Elshuis zich af, ‘waar zitten onze blinde vlekken en welke sporen laten herinneringen na?

Blindspot & Traces #10 (75 x 60 x 3 cm), graphite en acryl op hout (dia aan de achterzijde)

Sandra Spijkerman schreef een mooie tekst over Blind Spot & Traces:

Bijzonder is dat door het contrast tussen de geometrische (transparante) vormen en de zeer precieze en realistische grafiettekening, zowel je ogen als je geest heen en weer blijven gaan tussen abstracte ideeën en herkenbare werkelijkheid. Er ontstaat een soort dans in je hoofd. Een dans die een ervaring van een zekere schoonheid oplevert.”

We vroegen Thomas naar zijn werk.

Wat is de achtergrond van je werk?
Mijn werk komt voort uit een dia-archief dat in de 60-er, 70-er en 80-er jaren bij elkaar is gefotografeerd, niet door mijzelf maar door iemand die ik wel goed gekend heb. Het dia-archief behoort tot de voltooid verleden tijd; de maker is niet meer, de bijbehorende verhalen worden niet meer verteld.

Met mijn werk ontwikkel ik strategieën om me het oude dia-materiaal eigen te maken en het daarmee een nieuw leven in te blazen; Omdat de dia’s in feite afval zijn geworden is mijn werk een vorm van recyclen.

De nieuwe serie in de studio van Thomas Elshuis

Kun je iets meer vertellen over je nieuwe serie Blind Spot & Traces?
Al 20 jaar hou ik me bezig met het dia-archief. Ongeveer de helft van de dia’s heb ik nu gedigitaliseerd. Zodra je een beeld digitaal hebt gemaakt is het als was in je handen en is de dia overbodig geworden.

Omdat ik me had voorgenomen het archief te koesteren, is weggooien van de overbodige dia geen optie. Het houten paneel is een mooie vorm om die dia op te bergen. Voor ik dat doe heb ik nog 1 x zorgvuldig het beeld bekeken en getekend op het houten paneel; tekenen stelt je in staat om zeer nauwkeurig te kijken.

De achterkant van het paneel met dia

De figuratieve tekening is uit grillige zwarte lijnen opgebouwd. Daarna heb ik dan de behoefte om daar iets op radicale wijze  tegenover te stellen, een abstracte, geometrische, transparante vorm. De tekening en de schildering hebben niets met elkaar te maken en hoewel ze samen op dat paneel zitten liggen ze mentaal oneindig ver uit elkaar.

Blindspot & Traces #01 (40 x 50 x 3 cm), graphite en acryl op hout (dia aan de achterzijde)

De keuze om het beeld van een bepaalde dia te tekenen komt voort uit teken-technische interesse; een landschap vraagt om een andere benadering dan een portret of een boom. De tekening komt al doende tot stand en mislukt uiteraard ook wel eens. De schildering bereid ik voor in de computer zodat ik weet welke vorm en kleur ik wil.

Kun je ons iets vertellen over hoe je begint aan nieuw werk?
Het start altijd met beelden; de dia’s uit het archief. Maar ik kies de dia waar ik dan ook al een idee bij heb. Het is dus een combinatie van beeld en idee dat het startpunt vormt voor een nieuw werk.

Hoe ziet je gemiddelde werkdag er uit?
Ik ben meestal met verschillende werken tegelijkertijd bezig zodat de ontdekkingen in het ene werk weer van invloed zijn op het denken over de anderen.

thomas-elshuis-studio-2

Kun je voor ons je studio omschrijven?
Een rechthoek van 4,5 x 6 meter. 3 Ramen op het noorden en 2 lichtkappen in het plafond. De werkruimte is met schuifdeuren gescheiden van de woonkamer.

Kun je 3 ongewone items opnoemen in je studio?
Een dia-viewer, een tafel dia-scherm en 2 röntgenfoto lichtbakken.

Werk je graag met muziek of in stilte?
Muziek vind ik belangrijk maar als ik werk is de stilte toch vaak het best.

De nieuwe serie in de studio

Met welk materiaal werk je graag – is kleurgebruik voor jou belangrijk?
Papier, inkt, kunststof, kunstlicht, hout, grafiet, verf. Kleur speelt altijd een belangrijke rol.

Waar streef je naar in je werk? Wanneer is een werk voor jou af?
Ik probeer altijd nieuwe manieren te vinden om het dia-archief tot leven te brengen. En als zo’n manier naar mijn gevoel goed werkt dan maak ik een serie werken volgens dat principe: Travelogue, Floating Islands, Shifting Shadows, Looming Sceneries, en nu Blind Spot & Traces.

Blindspot & Traces #10 (75x60x3 cm), graphite en acryl op hout (dia aan de achterzijde)

Heb je zelf thuis werk van collega kunstenaars?
Ongeveer 20 kunstwerken heb ik geruild met collega’s of gekocht (vaak via We Like Art). De kunstwerken vertegenwoordigen thema’s of technieken waarmee ik me verwant voel of waarmee ik zelf bezig ben of zou willen zijn.

Een aantal werken uit deze nieuwe reeks van Thomas Elshuis was te zien bij onze presentatie bij The Frozen Fountain.

We hebben een reeks werken van Thomas Elshuis beschikbaar op de site – zie onder en hier zie je alle werken. Mail je ons als je het werk in het echt wil komen bekijken of als je interesse hebt in een groter werk? Ook sturen we je graag een PDF overzicht met alle beschikbare werken uit de reeks.

  • Thomas Elshuis

    Blindspot & Traces #08 (2019)
    € 2100,-

  • Thomas Elshuis

    Blindspot & Traces #01 (2018)
    € 1400,-

  • Thomas Elshuis

    Blindspot & Traces #10 (2019)
    € 2100,-

  • Thomas Elshuis

    Blindspot & Traces #02 (2018)
    € 1400,-

  • THOMAS ELSHUIS – Travelling without moving

    Op reis gaan zonder een stap buiten de deur te zetten – dat is de core-business van Thomas Elshuis. Imaginaire reizen in samengestelde landschappen. Elshuis (Hilversum, 1961) is een kunstenaar waarover we al vaker schreven en van wie we al meerdere malen werk lieten zien tijdens onze tentoonstellingen. Hij werkt al meer dan tien jaar vanuit een geërfd dia-archief.

    Lees verder: THOMAS ELSHUIS – Travelling without moving
  • VERLENGD: We Like Art @ The Frozen Fountain

    De We Like Art presentatie bij The Frozen Fountain aan de Prinsengracht in Amsterdam is verlengd tot zondag 8 september. Goed nieuws als je nog niet in de gelegenheid om te gaan. Bekijk de bijzondere mix van actuele kunst en design.

    Lees verder: VERLENGD: We Like Art @ The Frozen Fountain