Struthof (2018) een nieuwe editie van MISHA DE RIDDER

Het werk van Misha de Ridder (1971), foto's, films en fotoboeken gaat over het landschap, en om nog preciezer te zijn: over onze perceptie van het landschap. Met zijn bevreemdende foto's, gemaakt met een technische camera, kijkt hij dóór dat landschap heen en laat hij zien wat we missen als we met mensenogen een winters bos of een krijtwitte klif bezien.

Angels Landing (2009), C print, 28 x 35 cm

Sinds zijn afstuderen aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht is zijn werk te zien geweest in een mooie reeks tentoonstellingen onder andere bij Juliette Jongma Gallery in Amsterdam, Noorderlicht Fotofestival, Stedelijk Museum Amsterdam, Foam Amsterdam, The Museum of the City van New York en het FotoMuseum in Antwerpen. Zijn bijzondere fotografie is inmiddels opgenomen in collecties in binnen- en buitenland.

Wij schreven op We Like Art al eerder over Misha de Ridder, onder ander over zijn ‘Angels Landing’. Het kleine werk lijkt het een tastbaar bewijs van het bestaan van de hemel. Het lila-roze-mildgroene kleurenpalet ligt als een zachte zweem over het landschap. Perfectie met een extreem gevoel voor het juiste moment, het sublieme licht en de ultieme plek.

De nieuwe speciale editie voor We Like Art heet Struthof. Een bijna abstract werk in vele blauwen, met een rafelige lichtstreep midden boven. Het zijn de koplampen van een auto op weg omhoog op de mistige winterse berg die leidt naar het voormalig kamp Struthof, waar verzetstrijders uit Europa gevangen werden gehouden vanaf 1941. De regen en mist zorgen voor een subtiel kleurenpalet in blauw en groen. De scherpte en onscherpte tussen de bomentoppen en de mistflarden maken het een ongrijpbaar beeld met ongelooflijk veel details.

 

Misha de Ridder, ‘Struthof’ (2018), Gliclée print, 40,4 x 50,5 cm

We vroegen Misha naar de achtergrond van dit werk.

Kun je iets vertellen over deze speciale editie ‘Struthof’?
Het werk is gemaakt in de Vogezen in de winter. De algemene opinie is dat bossen op hun mooist zijn in de herfst met alle prachtige herfstkleuren. Of in de zomer als alles lekker sappig groen is. Het bos in de winter, als de bladeren van de bomen zijn, wordt vaak gezien als saai of zelfs somber. Maar dat is verre van waar.

Hoe meer je kijkt, hoe meer je ziet. En als je goed kijkt zie je dat in de stammen en takken ook veel kleur zit, alleen veel beheerster, ongrijpbaar. En de fotocamera is een goed middel om dit zichtbaar te maken. Maar niet alleen de bomen geven kleur aan het boslandschap. Grijs winterweer geeft ook subtiele kleuren en is bovendien vaak atmosferisch interessant.

 

 

De foto is gemaakt toen de zon net onder was terwijl het hard regent, het licht in het blauwe spectrum overheerst. De regen en de mist in combinatie met een hele lange sluitertijd zorgen ervoor dat de camera dit blauw registreert. Let wel, het is de camera die dit ziet, als een kijkmachine met zijn eigen perceptie van realiteit, die me in staat stelt aspecten van de werkelijkheid te tonen die anders onzichtbaar blijven.

 

Detail van Struthof

Door de lange sluitertijd wordt ook de weg zichtbaar die naar boven kronkelt, een lichtspoor van de koplampen van een auto maakt een heldere streep op de donkere helling. Deze weg leidt naar voormalig Nazi concentratiekamp Natzweiler-Struthof waar voornamelijk zogenaamde ‘Nacht und Nebel’ gevangenen zaten, politieke activisten, in de meeste gevallen verzetstrijders. De foto ’Struthof’ ontleent zijn titel aan deze plek.

 

‘Misha de Ridder aan het werk in Death Valley’ foto: Victoria de Ridder, 2017

Hoe vind je steeds die zeldzame landschappen voor je werk?
De landschappen die ik fotografeer zijn eigenlijk niet zo zeldzaam, het komt meer door de manier waarop ik ze in beeld breng dat ze zeldzaam lijken. Ik heb bijvoorbeeld ook een boek gemaakt in de Hollandse duinen ‘Dune’. En gewerkt in een wilgenbos in de Flevopolder. Mijn werk gaat over kijken, en vooral over anders kijken. Het ‘opnieuw’ beleven van het magische van de werkelijkheid. Fotograferen wat niet gefotografeerd kan worden. Het erkennen van het sacrale in de natuur.

 

Portret-Misha-de-Ridder-3-(c)-Marleen-van-Veen_bw We Like Art

Misha de Ridder, bij de opening van zijn solo-tentoonstelling ‘Solstice’ in Foam in 2011, foto Marleen van Veen

De plekken zelf vind ik intuïtief. Vaak maak ik gebruik van topografische kaarten en satellietbeelden om me te oriënteren. Op gevoel ga ik naar deze plekken toe, vaak heb ik al een soort van beeld voor ogen. Eenmaal daar, dan ga ik lopen, dat is de beste manier om in contact te komen met het landschap.

Vaak bezoek ik plekken meerdere malen als ik het idee heb dat er een beeld ergens in steekt. Het licht en het weer zijn de bepalende factor. Wat ik vastleg zijn juist die speciale kortstondige momenten waar de werkelijkheid onwerkelijk wordt.

‘#0094 [Inside]’, Giclée print 80 x 100 cm, 2018

Wat zijn je plannen voor de komende tijd?
Op dit moment werk ik aan een nieuwe publicatie titel ‘Inside’ die in het voorjaar gepubliceerd wordt door Roma Publications. Het gaat nu eens niet over de wereld buiten, maar om de wereld binnen. De publicatie bevat een serie foto’s van de wit gepleisterde muren van de Oude Kerk in Amsterdam. De serie is tot stand gekomen in het kader van de Documentaire Foto-opdracht van het Stadsarchief.

 

‘#0095 [Inside]’, Giclée print 51,2 x 64 cm, 2017

De foto’s zijn zeer gedetailleerde opnamen van licht en kleur die door de hoge Gotische ramen naar binnen valt op een diversiteit aan vormen. Het zachte licht verandert met de minuut, het uur en de seizoenen. Getroffen door dat licht ben ik gaan fotograferen in de kerk. De Oude Kerk werd in de loop van vele eeuwen gebouwd, uitgebreid en gerenoveerd door vele handen. Ik ging kijken, nogmaals kijken, beter kijken, op de huid zitten, om door te dringen tot in het wezen van het gebouw, proberen in contact te komen met de vele handen die de kerk zijn huidige vorm hebben gegeven.

 

‘#0090 [Inside]’, Giclée print 125 x 100 cm, 2018

 

De speciale editie van Misha de Ridder is in de webshop te bestellen als losse print. Wil je het werk door ons laten inlijsten, dat kan! Het werk wordt dan door Profilex Lijsten ingelijst. Struthof (2018), 40,4 x 50,5 cm, Gliclée print op Hahnemuhle Ultra Smooth. De oplage van de editie is 20, de prijs: € 850. De prijs van het werk met houten lijst en museumglas: € 1.150,- Mail ons!

  • Misha de Ridder

    Struthof (2018)
    € 850,-

  • Misha de Ridder | Het landschap als canvas

    Het werk van Misha de Ridder (1971), foto's, films en fotoboeken gaat over het landschap, en om nog preciezer te zijn: over onze perceptie van het landschap. Met zijn bevreemdende foto's, gemaakt met een technische camera, kijkt hij dóór dat landschap heen en laat hij zien wat we missen als we normaliter met onze mensenogen een winters bos of een krijtwitte klif bezien.

    Lees verder: Misha de Ridder | Het landschap als canvas