Nieuwe editie: Nimbus WLA van Berndnaut Smilde

Eindelijk maakte Berndnaut Smilde een iconische wolk in Amsterdam! Na een enorme reeks tentoonstellingen, dit jaar onder meer in Londen, Perth, Arnhem, Bristol en Landskrona, is het gelukt om een perfecte dag te vinden om de tijdelijke sculptuur te maken in het Machinegebouw op het terrein van de Westergasfabriek. Geweldig vonden wij het om het opdoemen en verdwijnen van de wolk live mee te maken. De editie houdt dat moment vast; de sfeer in de oude kapel, het licht op de wolk als een schilderij van Van Ruisdael, het surrealistische en het raadsel van een natuurverschijnsel. Deze speciale editie is een mooie kans en mogelijkheid om een werk deze bijzondere kunstenaar te bemachtigen. In onderstaand interview vertelt Berndnaut Smilde over de nieuwe editie en zijn leven als kunstenaar.

Zou je iets kunnen vertellen over het ontstaan van de nieuwe Nimbus-editie bij de Westergasfabriek?
Ik vond het belangrijk dat er een verband is tussen We Like Art en het werk. De Westergasfabriek, en specifiek het Machinegebouw is een locatie geweest voor de tentoonstellingen van We Like Art en een prachtig industrieel gebouw. Al snel kwam de bijbehorende kleine kapel naar voren omdat ik een intieme ruimte geschikt vond voor een kleiner formaat editie. Het is een smalle hoge ruimte met roestige en afgebladderde muren, een houten plafond en drie hanglampen op de plek van het denkbeeldige altaar. Onder de lampen en de hoge zijramen moest de wolk komen en ik wilde zoveel mogelijk met natuurlijk licht werken.

De zon komt in de ochtend net binnen en beweegt zich langs de zijramen naar de achterkant. Op deze 4e september wisselden bewolking en zon voortdurend elkaar af zodat we een fantastische keuze aan schilderkunstige lichtsituaties hadden. Uiteindelijk kies ik voor dat beeld waarin volume, vorm, hoogte en licht de juiste relatie met de ruimte aangaan.
Elke wolk zou je kunnen zien als een overwinning op een ruimte, waarin je de ruimte toont door middel van een idee, als tegenhanger van de wetmatigheid van die ruimte. De foto fungeert als document van de wolk die daar heeft plaatsgevonden en inmiddels weer verdwenen is. ‘Nimbus’ bevindt zich daarmee vooral in de verbeelding van de beschouwer.

De nieuwe editie Nimbus WLA (2017), hoogwaardige piezografie print, oplage 50, 36 x 39 cm (inclusief kleine witrand)

Welke thema’s zijn belangrijk in jouw werk?
Vluchtigheid, dualiteit en momenten van transitie komen steeds terug.

Waar ben je opgegroeid en opgeleid?
Ik ben opgegroeid in Hoogezand en heb gestudeerd in Groningen.

Wat inspireert je?
Wat als … ?

Kun je ons iets vertellen over hoe je begint aan nieuw werk? Start je met een idee, een verhaal of een beeld?
Het begint meestal met een idee dat je gewoon wilt zien voor je zelf en daarvoor zul je het moeten maken. Ik ga dan vrij pragmatisch te werk. Informatie zoeken, materiaal verkrijgen en bouwen en testen. Andere ideeën sluimeren een beetje en worden aangewakkerd door een tekst, omgeving, materiaal of dat ‘Lego’ stukje waarnaar je eigenlijk niet opzoek was – maar wat wel heel goed past.

Hoe ziet je gemiddelde werkweek er uit?
Het gemiddelde van de laatste 3 jaar komt neer op 2 dagen e-mailen, 1 dag werken in het buitenland, 2 dagen voorbereiding voor een project/opdracht of tentoonstelling en 1 dag produceren.

Kun je voor ons je studio omschrijven?
Achter de grijs-oranje deur in het kantoor van We Like Art bevindt zich mijn atelier, een betonnen ruimte zonder ramen, vrij hoog maar op de begane grond.

Kun je 3 ongewone items opnoemen in je studio?
Slechts op bezoek zijn 2 grote neon bakletters en 1 cijfer.

Werk je graag met muziek of in stilte?
Ik werk graag met muziek maar bijna altijd in stilte gek genoeg.

Waar streef je naar in je werk?
“I love it when a plan comes together”.

Heb je zelf thuis werk van collega kunstenaars? Waarom?
Ja, sommige werkjes zijn gewoon te mooi.  Ik heb werken geruild of gekocht. Onder andere van Niels Post. Pascal Bastiaenen, Celine van den Boorn, Marielle Buitendijk, Thijs Ebbe Fokkens, Oscar Lourens en Andreas Kempe.

De foto die Berndnaut en zijn team maakte van een nieuwe Nimbus in de kapel van het Machinegebouw van de Westergasfabriek verschijnt bij ons als speciale editie. We zijn heel blij dat we dit geweldige beeld hier kunnen brengen.

Nimbus WLA (2017), hoogwaardige piezografie print, oplage 50, 36 x 39 cm (inclusief kleine witrand), beeld: 32 x 35 cm, € 450,-

We behandelen de mails op volgorde van binnenkomst, we houden dat nauwkeurig bij.

UPDATE: de editie is nu uitverkocht, het is heel snel gegaan. Sorry als je net misgegrepen hebt.

Over de lijst: Het werk kan ingelijst worden met museumglas, zoals op bijgaande foto, dit kost € 120,- extra, het kan dan ingelijst opgehaald worden bij ons in Amsterdam (het kan helaas niet ingelijst verzonden worden).

  • Berndnaut Smilde

    Nimbus WLA (2017)
    Uitverkocht

  • Berndnaut Smilde

    Nimbus Coastal Hwy (2017)
    € 950,-

  • Binnenkort online: een speciale editie van Berndnaut Smilde

    Berndnaut Smilde maakte de afgelopen jaren internationaal naam met zijn werk. Zijn wolk als tijdelijk sculptuur is een icoon geworden. Met een enorme reeks tentoonstellingen, dit jaar onder meer in Londen, Perth, Arnhem, Bristol en Landskrona, is hij zeer succesvol met zijn poëtische ingrepen in de ruimte. We zijn heel blij dat Berndnaut voor ons een speciale editie gaat maken.

    Lees verder: Binnenkort online: een speciale editie van Berndnaut Smilde