Koen Vermeule: interview en speciale editie

Koen Vermeule doorliep in 1990-1992 de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam en schildert sindsdien aan een oeuvre dat zich kenmerkt door licht en helderheid. Vermeule is virtuoos in zijn verfgebruik en heeft een scherp oog voor iconische beelden. Zijn werk is verspreid in binnen- en buitenland in talloze collecties.

Vermeule is een rasschilder, hij doet er wat bescheiden over in het mooie videoportret in de reeks Hollandse Meesters (zie onder), maar het is heel sterk wat hij doet met tape, paletmes, transparante en vette olieverf. Zijn werk zindert van het licht, Vooral de randjes en overgangen tussen de diverse patijen in zijn schilderijen en gouaches zijn supergoed.

Zijn werk bestaat vooral uit 2 thema’s: landschappen en portretten. Vermeule laat vaak een soort verdichte snapshots zien, momenten waarin de geschilderde figuren, vaak jonge mensen, in zichzelf zijn gekeerd, in gedachten verzonken, verloren in hun spel. Hoe het is om in een stad te leven – er in op te gaan. Afgelopen weekend opende zijn mooie solotentoonstelling Wanderlust in de Rotterdamse Kunsthal.

Ha Koen, je hebt momenteel een mooie overzichtstentoonstelling in de KunstHal in Rotterdam, kun je iets vertellen over deze presentatie?
In januari kreeg ik te horen dat ik de Sacha Tanja Penning zou gaan krijgen, een oeuvreprijs. Daar hoort een tentoonstelling in De Kunsthal bij, er wordt gekozen uit 25 jaar werk.

Welke thema’s zijn belangrijk in jouw werk?
Ik sta voor alle onderwerpen open, maar net teruggekomen uit Japan, valt me daar in het stille mierennest altijd de beweeglijke, nieuwe mens op. Deze is altijd onderweg, losgezongen van een vaste plek, nomadisch en altijd in de weer met zijn smartphone.

Waar ben je opgegroeid en opgeleid?
Ik ben geboren in Zeeland. Mijn vader werkte in de Philips fabriek in Roosendaal en besloot naar Brabant te verhuizen. Ik ben opgegroeid in Roosendaal, ik deed de lerarenopleiding aan het Mollerinstituut in Tilburg, daarna was ik deelnemer aan de Rijksacademie in Amsterdam.

Wat inspireert jou?
Inspiratie komt als ik onderweg ben, of op reis. Het is ook niet iets wat af te dwingen is, maar ik herken het wel meteen als het me gebeurt.

Kun je ons iets vertellen over hoe je begint aan nieuw werk?
Mijn onderwerpen zijn vaak heel vluchtig, een seconde later kan het voorbij zijn, weg. Ik fotografeer met mijn telefoon, vaak in het voorbijgaan. Op het atelier begin ik met werk op papier, daar ben ik het meest vrij in.

De vluchtig genomen foto is het vertrekpunt, maar van daaruit ga ik sleutelen aan de vorm, de kleuren, ga ik reduceren, komen er dingen bij. Daarna langzaam naar een schilderij, waarbij ik de ruimte die ik in het werk op papier heb genomen, meeneem.

Hoe ziet je gemiddelde werkdag er uit?
Iedere dag vertrek ik op mijn fiets naar Amsterdam, met hond, de eerste kilometers over een onverhard pad. Prachtig landschappelijk, veel teunisbloemen, vogels, water, lucht en dan de stad, Rijnkanaal, Science park, Amsterdam Oost. Veel indrukken.

Op mijn atelier in het centrum van de stad werk ik de hele dag aan schilderijen en werk op papier. Tegen de avond gaan we dezelfde weg terug.

Kun je voor ons je atelier/studio omschrijven?
Mijn atelier is 50m2, met hoge ramen op het noorden, en 4,5 meter hoog. Uitzicht op een fotostudio waar iedere dag iets anders te zien is.

Werk je graag met muziek of in stilte?
Ik werk graag met de radio aan, vrijwel altijd VRT radio 1.

Met welk materiaal werk je graag?
Met gouache, acryl en olieverf, kleurgebruik is heel belangrijk voor me en vaak afhankelijk van de kwaliteit van de verf.

Waar streef je naar in je werk? Wanneer is een werk voor jou af?
Ik kan iets voor ogen hebben, maar het moment dat iets af is beslis ik altijd intuïtief.

Heb je zelf thuis werk van collega kunstenaars?
Zeker, van veel bevriende kunstenaars, onder andere Robert Seidel, Pere Llobera, Joris Geurts, Ger van Elk, Michael Kirkham en Ronald Zuurmond. Goede kunst van vrienden is fijn om je heen te hebben.

TATE (2017), piezografie op aquarelpapier, 74 x 46 cm

Je maakte voor We Like Art een speciale editie, kun je iets vertellen over dit werk?
Deze meisjes zag ik in de centrale hal van de TATE Britain, ik was op weg naar het retrospectief van Hockney. Ze stonden in de cirkel, met zonlicht van boven, een heldere ruimte met theatraal licht. Er waren meer mensen te zien, die heb ik weggelaten.

Dit is het moment dat ze foto’s van elkaar hebben genomen en die zelf bekijken. Een vervreemdend beeld, tegenover elkaar te staan en in je eigen wereld te zijn.

Deze mooie grote editie van Koen Vermeule is exclusief te koop bij We Like Art. Check hieronder de link naar de webshop.

 

Videoportret uit de reeks Hollandse Meesters door regisseur Sherman De Jesus.

 

Portretfoto Koen Vermeule: Cedric Verhelst

  • Koen Vermeule

    TATE (2017)
    € 350,-

Als eerste informatie ontvangen over nieuwe edities en aanbiedingen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief: