
Tim Ayres (1965) komt oorspronkelijk uit Engeland en volgde daar de kunstacademie, waarna hij de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam doorliep. Ayres woont en werkt in Amsterdam. Hij is vertegenwoordigd in talloze internationale particuliere en museale collecties zoals het Stedelijk Museum Amsterdam. Ook was zijn werk te zien bij eerdere We Like Art verkooptentoonstellingen. In 2016 had hij een solo in Londen bij de galerie PM/AM.
Kwikzilveren associaties leiden tot de tekstfragmenten en titels. De tekst-werken van Ayres hebben een poëtische lading. De fragmenten vinden hun oorsprong in woorden die de kunstenaar tegenkomt in boeken, film, muziek of oppikt in gesprekken. Toch zijn het ook gewoon schilderijen van een tekst en is de kunstenaar vooral geïnteresseerd in hoe woorden een abstracte vorm zijn en beelden opwekken. Het resultaat, de panelen en het werk op papier, is dwingend en ongrijpbaar tegelijk.
Je hebt jarenlang gewerkt met sjablonen en een ‘klare lijn’, dat is veranderd en nu ben je ontketend op een ander spoor. Kun je iets vertellen over deze nieuwe manier van werken?
That’s the result of an organic process, I think; just natural progression I guess. At a certain point one knows what one is doing, pretty much, and I wanted to not know. There are autobiographical shifts in there and that of course influences one’s perception, or inclination, as to what one is making. I felt that the stencil/hard edge aspect was constricting me. Put simply, I wanted to see what a work of mine looks like when there’s no sharp line to keep everything in relative control and at a relative ‘emotional’ distance. It feels good to get radical on myself. And in many ways it’s a kind of return – before I discovered the uses and virtues of the hard-edge I was a ‘fluid’ painter.
Tim, kun je iets vertellen over de serie “Like something almost being said” waar we 3 werken van tonen?
“Like something almost being said” was the result of that thinking about removing the control of the hard edge; a group of about twenty-five works on paper. A word, or a phrase, straight out of the mind/heart onto the paper, without going by the way of a ‘graphic’ mediator… A tutor advised me at art school that if one was ever searching (or perhaps stuck) it’s a good idea just to get a stack of paper and draw, draw, draw and see what what comes out of it. This is advice I’ve used regularly down the years and this group of works is an example of it. I think often, about painting, in terms of music, like melody and harmony – so these works are for me like riffing, seeing what new melodies or harmonies will be thrown up, will transpire…
En misschien specifiek iets over dit drietal op de site, These Days, Push en Blue Songs?
I’m always curious about what a possible interpretation of a word, or phrase, may look like. Given a given mood, or understanding, what colour is the word ‘push’…? Alongside this, as mentioned above, I often see my works in musical terms – I want my works to ‘sing’. Maybe these works are me singing to myself, or someone I haven’t as yet met.
Wat kun je vertellen over The Lifting Light, de speciale editie?
To quote Robert Plant, “this is a song of hope”. This work was made coming out of a dark winter, a difficult period autobiographically; it was a response to that first spring light, the lift and hope it gives to a being.
Een paar jaar geleden maakten we met Tim een studio-wall. De enorme wand met tekeningen in zijn atelier, waarop opdoemende wolken, strak uitgevoerde teksten en ‘vallende’ lijnen op indringende kleuren, maakte behoorlijk indruk, ook tijdens het atelierbezoek dat we organiseerden. Samen besloten we om in de lijn van die tekeningen nu een editie te maken. De kracht van woord en kleur komt in dit werk van Tim Ayres heel mooi samen; The Lifting Light.
Naast deze speciale editie hebben we ook originele werken op papier van Tim Ayres op de website en op ons kantoor. Je bent van harte welkom om deze werken te komen bekijken in Amsterdam.