De lyrische buitenlucht scans van Jannemarein Renout

Jannemarein Renout maakt abstracte kleurenprints met behulp van een documentscanner die ze op de hemel of wateroppervlaktes richt. Het resultaat is indrukwekkend en gevoelig tegelijk. Alsof de scanner op tilt gegaan is en haperend tot fraaie glitches in diepe kleuren heeft geleid. De prints van Renout werden tentoongesteld in het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam, tijdens Unseen Photo Fair 2014 en 2015 en in verschillende groepstentoonstellingen. In 2014 werd Renout genomineerd voor het Steenbergen Stipendium.

SCAN2400 @Nederlands Fotomuseum Rotterdam 2016

Welke thema’s zijn belangrijk in jouw werk?
Mijn werk is tijd. Het verstrijken van de tijd vastgelegd in een enkel, of gelaagd, beeld. Het vangen van de tijd is bijzonder. De tijd laat zichzelf niet afbeelden door de lens van het fototoestel.

Daarom heb ik een eigen methode van beeld maken ontwikkeld. Ik gebruik scanners, die normaliter op kantoor worden gebruikt. De scanners neem ik mee naar buiten. Daar richt ik het apparaat op de lucht, of reflecties in het water. Het duurt enkele minuten tot een uur voordat het oog van de scanner het scan oppervlak heeft afgelezen.

Natuurlijk licht is het enkel ingrediënt voor mijn beeld. Het weer bepaalt de compositie en het kleurenpalet van het beeld. De titels van de werken verwijzen hiernaar.

Het buiten zijn is een belangrijk onderdeel van het werk. Het inademen van het ritme van de seizoenen, het gevoel van verbondenheid met de omgeving, en de veranderlijkheid in de aanblik van het Hollandse landschap, zijn een direct inspiratiebron.

Vanwege de grilligheid van de informatie, bestaande uit de ongelijkmatigheid van het natuurlijk licht, is het resultaat vooraf niet te voorspellen of te controleren.

Voor mij als maker ligt het spanningsveld op het omslagpunt daar waar de kijker het beeld accepteert dan wel afwijst. Het is het aftasten van deze grens die mijn belangstelling heeft.

Het uiteindelijk beeld is het resultaat van een uitputtend proces van trial and error. In die zin zijn het dramatische beelden.

Waar ben je opgegroeid en opgeleid?
Ik ben opgegroeid in Monnickendam. Mijn opleiding heb ik gevolgd in Monnickendam, Overveen en Amsterdam. Met mijn oma heb ik rondgereisd in China, Egypte en Amerika. Dat was de echte educatie. Het heeft mijn blik al jong verruimd.

Wat inspireert je?
De zintuigelijke ervaring van de overgang van de seizoenen. Hoe je die overgang kan voelen, ruiken en horen. Op die momenten lijkt alles te kloppen.

Kun je ons iets vertellen over hoe je begint aan nieuw werk?
Mijn werk is de uitkomst van een zoektocht naar een andere fotografische invalshoek. Een nieuwe manier van kijken. Daarbij ging het mij vooral om ‘door het beeld heen te kijken’, buiten het frame om en zonder compositie te werken. Ik zocht een manier van werken waarbij ik niet gehinderd zou worden door het frame of het nadenken over compositie. Alleen op die manier kan een werk tot stand komen dat je denkvermogen overstijgt.

Hoe ziet je gemiddelde werkdag er uit?
Het scannen doe ik meestal een aaneengesloten periode. Het is een uitputtend proces waarvoor ik al mijn aandacht en energie nodig heb. Tijdens het scannen weet ik niet wat het resultaat zal zijn. Dat weet ik pas als ik de bestanden open op mijn computer. Het openen van die bestanden is een tijdrovende bezigheid, vanwege het grote formaat (2400dpi). Op die dagen, en ook op de scandagen, moet ik veel geduld hebben.Veel van de scans mislukken.

Het is een a-typische manier van werken. Enerzijds laat ik het apparaat tegen haar eigen automatisme werken, anderzijds is het belangrijk dat het apparaat haar taak blijft uitvoeren. Ik wil iets van het apparaat dat wel kan, maar eigenlijk niet de bedoeling is. Ik moet de scans echt het apparaat uit squeezen.

Kun je voor ons studio omschrijven?
Ik beschouw buiten als mijn studio. Daar doe ik mijn inspiratie op en komt het werk tot stand. Dat is vooral de omgeving van Monnickendam, dat kan in mijn achtertuin, aan de waterkant, op de Zeedijk naar Marken, of in het open land.

Werk je graag met muziek of in stilte?
Ik luister graag naar geluiden. Geluiden van de straat, in de lucht, van het water, de muren en het geluid van de verschillende scanners. Het ritme dat daarin valt te ontdekken. Ik ben iemand die met genoegen naar een druppende kraan kan luisteren.

Waterfront, 25 May, 2014, 2:37pm (2014-2016), archival print, 50 x 36 cm, oplage 25 , € 350,-

Met welk materiaal werk je graag – is kleurgebruik voor jou belangrijk?
Op het moment ben ik aan het zoeken naar een meer materiële benadering. De afgelopen jaren heb ik vooral veel geprint, zelf, dan wel op afstand. Dat blijkt mij geen voldoening te geven. Ik maak graag mijn handen vuil. Dat lukt niet erg met een printer.

Waar streef je naar in je werk? Wanneer is een werk voor jou af?
Ik beschouw mijn werk als een suggestie om de regels eens anders toe te passen. Een suggestie om op een persoonlijke manier over de dingen na te denken. Wat is de motivatie voor de dingen die je doet zoals jij ze doet?

Heb je zelf thuis werk van collega kunstenaars? Waarom?
Als ik werk thuis zou hebben zou het van Jochem Rotteveel zijn. Geweldig wat hij doet met gafford tape! Daarop ben ik echt jaloers.

New Moon, 24 July, 2014, 4:56pm (2014-2016), archival print, 50 x 36 cm, oplage 25 , € 350,-

Je maakte speciaal voor We Like Art een speciale editie, kun je wat vertellen over deze 2 werken?
Het werk Waterfront heb ik letterlijk boven het water gemaakt. Op een dag met felle zon en diamantachtige schittering op het kabbelende water. Met mijn knieën op de steiger. De scanner heb ik ondersteboven boven het water gehouden.

New Moon is gemaakt op een flauwe zomerdag. Juist daarom verraste het resultaat. Het beeld lijkt in vlam te staan. Mogelijk was dit een voorbode van de nieuwe maan die aankomend was? De week voor nieuwe maan schijnt omgeven te zijn met een duistere onverklaarbare energie.

New Moon en Waterfront op onze presentatie op Art Rotterdam 2017

Jannemarein Renout maakte voor We Like Art 2 sympathiek geprijsde speciale edities die ongelooflijk diep van kleur zijn, ze vlammen van de wand. Bekijk de werken in onze shop. Ook de grote prints kunnen via ons worden besteld. Stuur ons een bericht, we helpen je graag verder.

  • Jannemarein Renout

    Waterfront, 25 May, 2014, 2:37pm (2014-2016)
    € 350,-

  • Jannemarein Renout

    New Moon, 24 July, 2014, 4:56pm (2014-2016)
    € 350,-

  • Een foto-impressie van Editions & Multiples op Art Rotterdam

    Graag laten we je zien hoe fraai onze presentatie met 85 betaalbare werken in oplage eruit zag in de Van Nellefabriek. We hebben mooie dagen beleefd op Art Rotterdam en zijn blij met de enthousiaste reacties van de bezoekers. Ook hebben flink wat klanten blij gemaakt met een aankoop.

    Lees verder: Een foto-impressie van Editions & Multiples op Art Rotterdam
Als eerste informatie ontvangen over nieuwe edities en aanbiedingen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief: