Art Rotterdam | Wat laten we zien bij Editions & Multiples? (1)

Het belooft weer een mooie show te worden in het Schiegebouw in de Van Nellefabriek. We hebben een waslijst aan topgaleries en Intersections deelnemers die meedoen met geweldig werk..

4WLA_ArtRotterdam_20151646 Den Haag, Annie Gentils, Borzo Gallery, BRADWOLFF PROJECTS, C&H gallery, CINNNAMON, Dapiran Art Project Space, DE PLAYER, Dürst Britt & Mayhew, ELLEN DE BRUIJNE | EDITIONS, Flatland Gallery, Francis Boeske Projects, Galerie Fons Welters, Galerie Ramakers, Galerie Roger Katwijk , Galerie Ron Mandos, Galerie van den Berge, GERHARD HOFLAND, Juliette Jongma, Livingstone gallery, Maurits van de Laar, P/////AKT, RAM, SCHWARZ CONTEMPORARY, Seelevel Gallery, Slewe, THE RAVESTIJN GALLERY, VIVID, Vleeshal, Wagemans en Willem Baars Projects.

Er is vooral werk in oplage te zien van toonaangevende kunstenaars, geprijsd tussen 95 en 2.000 euro. Erg leuk als je komt kijken. Hier vast een aantal werken die straks te zien zullen zijn.

Morgan Betz, UntitledMorgan Betz, Untitled, 2015 ism Willem Baars Projects
Silkscreen print on cotton paper
115 x 90 cm
Oplage 8 plus 2 ap
€ 1.300,-

Morgan Betz (1974) maakt schilderijen, zeefdrukken en houtsnedes met veelal felle kleuren en duidelijke vormen. Hij refereert hiermee aan de hedendaagse beeldtaal en aan het werk van kunstenaars als Picasso, Matisse en Jean Arp. Door met vormen en kleuren te spelen creëert hij nieuwe beelden, net zolang totdat de beelden voor zichzelf kunnen spreken. Dit is een lang proces waarbij Betz veel onderzoek doet en voorstudies maakt. Deze zeefdruk lijkt zo uit de losse pols geschetst te zijn, maar dat weet je nooit bij Betz. Een hand die het peace-teken vormt is tegelijkertijd een ondersteboven vrouwenlichaam. Die speelsheid en dubbelzinnigheid komt vaker terug in het werk van Betz.

025.GAL.WELTERS-'FEMMY-OTTEN-2016'-PH.GJFemmy Otten, Untitled, 2016 ism Galerie Fons Welters
oil on epoxy
7,5 x 8,5 cm
uniek werk
€ 1.272,-

Twee oren aan de muur. Zit er een parel of een kijkgaatje tussen? Vorig jaar was dit werk van Femmy Otten te zien in haar solotentoonstelling Days Undressed bij Galerie Fons Welters in Amsterdam. Een tentoonstelling waarbij de zee centraal stond. Ottens atelier in Den Haag is op 5 minuten loopafstand van het strand en ze haalt vaak inspiratie uit de zee. De tentoonstelling bevatte schilderijen, sculpturen en een zwembadje met daarin afgietsels van lichaamsdelen. Een vrij associatief geheel waarbij de zee het ene moment voor zorgeloze momenten lijkt te zorgen en even later toch een zekere spanning ontstaat omdat je nooit weet wat voor natuurgeweld het aan kan richten en of je je ledematen niet verliest in het water. Luisteren de oren mee of zijn zij als een schelp waarin je de zee kunt horen razen?

Maurice van Tellingen VoordeurMaurice van Tellingen, Voordeur, 2016 ism Galerie van den Berge
MDF, alkydverf, kunststof
25 x 13 x 2 cm
oplage 15
€ 900,-

Drie jaar geleden toonden we tijdens Art Rotterdam een stoepje van Maurice van Tellingen (1957) en dit keer laten we een intrigerende voordeur zien. In het midden van de bakstenen muur zit een vieze, groezelige deur. De ruitjes zijn smerig, er valt niet naar binnen te kijken. Een huisnummer, een naambordje of iedere andere aanwijzing of referentie ontbreekt. Het is niet bekend welke deur dit is of wat er binnen gebeurd. Dat mysterieuze element komt vaak terug in de miniatuurwerelden van Van Tellingen. Het zijn alledaagse plekken waar je normaal geen oog voor hebt. Hij bouwt een spanning op door te laten zien dat er net iets is gebeurd of doordat het wel een specifieke plek lijkt, zoals bij deze deur met zijn specifieke verweer en smerigheid, maar Van Tellingen verklapt nooit wat hij erbij dacht. Het prikkelt om zelf een verhaal te bedenken. Hoewel dit werk een editie is maakt Van Tellingen elk object met de hand.
Guy Vording - Zijn leeghoofdige vrouw paste precies bij hem - 2017 - riso

Guy Vording – Prospects & Concepts
Zijn leeghoofdige vrouw paste precies bij hem
2017
riso print
42 x 29,7
Oplage 25
€250,- (inclusief lijst)

“Zijn leeghoofdige vrouw paste precies bij hem”, dat is nog als enige zin te lezen van een tijdschriftpagina die verder helemaal is doorgekrasts door Guy Vording (1985). Een hele vreemde zin die allerlei vragen oproept en tegelijkertijd heel kenmerkend is voor hoe Vording werkt. Hij werkt graag met oude kranten, boeken en tijdschriften waarop hij veel doorkrast en tekeningen aanbrengt. Er lijkt een raadseltje te ontstaan waarbij de vraag is wat het waargebeurde element nog voor betekenis heeft. Het is zijn manier om de waarheid van de kranten, tijdschriften en boeken te bevragen en ermee te associeren. Er zijn herkenbare elementen die door Vording worden vervreemd en toegeeigend. Hij is met name geinteresseerd in gebeurtenissen waarbij de controle verloren gaat: rampen, branden en aardbevingen komen vaak terug. Daarachter ligt Vordings interesse in eenzaamheid en afzondering.

Theis Wendt, Rift Nr. 3, 2016 ism CINNNAMON
Fine Art Inkjet print on Hahnemühle paper, dibond, museum glass, teak frame
70 x 50 x 6 cm
Oplage 5 + 1AP
€ 1.950,-

Rift Nr. 3 van Theis Wendt (1981) laat een oneindige houten ruimte zien. Het wordt steeds donkerder en het einde vervaagt. Het is niet duidelijk of dit een kamer of een doorgang is. Het heeft iets onheilspellend, hoewel het tegelijkertijd misschien gewoon een kastje kan zijn. Maar het feit dat Wendt met name geintereseerd is in dystopie en ecologische rampen bevestigt het onheilspellende gevoel. Wendt gebruikt vaak industriele materialen die hij op een andere manier laat zien, van aangetast isolatiemateriaal tot zelfgemaakte stenen opgebouwd uit hars en grind. Daarnaast gebruikt hij digitale technieken op verschillende soorten materialen om een echt materiaal na te bootsen.

WattjesDavidZwrnerNYC20thstreet2016RMJan Wattjes, David Zwirner NYC, 20th street (ook Prospects & Concepts) ism Livingstone Gallery
Special edition, 2016
oil on panel, combined with signed and numbered catalog
18 x 24 cm
Oplage 20
€ 500,-

Jan Wattjes (1981) maakt schilderijen, tekeningen en video’s die refereren aan het schilderproces, de schilder en zijn omgeving. Zijn recente serie schilderijen gaat over de leegte van de galerieruimte voor de opbouw van een nieuwe tentoonstelling. De galerie is nog in afwachting van de kunst, wat er over blijft is vaak een lege witte ruimte met strakke architectuur. Alleen het licht en het lijnenspel van de muren ten opzichte van vloer en plafond speelt dan een rol. De ruimte van David Zwirner Gallery in New York is nu een wit vlak wat wordt doorbroken door fragiele zwarte lijnen. Wattjes vergelijkt het met het gevoel dat een kunstenaar kan hebben als hij geconfronteerd is met het lege doek wat een nieuw schilderij moet worden. Alles is nog mogelijk en de verwachtingen zijn hoog.
Ine Lamers, Lowlands (Slikken van Voorne), Printed on Fine Art Paper, 35 x 50 cm, 2016Ine Lamers, Lowlands (Slikken van Voorne), 2016 ism Ron Mandos
Printed on Hahnemuehle Photorag 200 gr. paper
35 x 50 cm.
Edition of 12
€ 1.060,-

Ine Lamers (1954) maakte in 2016 de serie Lowlands waarin het kustgebied van Nederland centraal staat. Op verschillende plekken fotografeerde ze hoe de natuur verandert door de ingrijpen van de mens of juist bespaard blijft hiervan. Zo zorgde de aanleg van de maasvlakte ervoor dat de natuur bij Voorne totaal veranderde. Er ontstond een kustlandschap met geulen en zandvlakten. Lamers fotografeerde dit gebied van een duin. Door foto’s van twee verschillende momenten op één ochtend te combineren ontstaat er een dromerig beeld. Ook andere gebieden werden op deze manier door Lamers vastgelegd, zoals de Banjaard in Zeeland, waar een gedeelte van de duinen zijn afgezet zodat de natuur zijn gang kan gaan. Een andere plek die zij fotografeerde is Kwade Hoek bij Goeree, het natuurgebied dat bij de bouw van de Deltawerken buitendijks is gebleven en waar de zee nog de baas is.

Binnenkort 7 nieuwe Editions & Multiples tips!

 

  • We Like Art, Editions & Multiples op Art Rotterdam 2017

    Na twee succesvolle presentaties in 2014 en 2015 zijn we er weer bij op Art Rotterdam met Editions & Multiples. Zoals je van ons gewend bent richten we ons op een nieuw publiek van potentiële kunstkopers, van 9 t/m 12 februari 2017 in de Van Nellefabriek. Alle werken in de show zullen geprijsd zijn tussen € 100,- en € 2.000,-.

    Lees verder: We Like Art, Editions & Multiples op Art Rotterdam 2017
  • Bedankt voor je bezoek aan We Like Art @ Art Rotterdam 2015!

    Wat een enerverende dagen! We ontvingen in onze tentoonstellingsruimte in de Van Nelle vele duizenden bezoekers, en vooral afgelopen weekend was het er gezellig stampvol. Ook kregen we veel complimenten over de inrichting en over de gekleurde wanden van IJM Colour (check the making of).

    Lees verder: Bedankt voor je bezoek aan We Like Art @ Art Rotterdam 2015!
  • Art Rotterdam | Wat gaan we laten zien bij Editions & Multiples? (2)

    Hier deel 2 van onze preview naar de presentatie op Art Rotterdam van Editions & Multiples. Het belooft weer een mooie show te worden in het Schiegebouw in de Van Nellefabriek. We hebben een waslijst aan topgaleries en Intersections deelnemers die meedoen met geweldig werk.

    Lees verder: Art Rotterdam | Wat gaan we laten zien bij Editions & Multiples? (2)