Katrin Korfmann, 2 nieuwe edities en een interview

Het werk van Katrin Korfmann (1971, Heidelberg, Duitsland) is internationaal overal te zien, alleen al afgelopen jaar toonde ze haar werk op tentoonstellingen in de VS, Polen, Canada, Duitsland, Zweden, Nederland en binnenkort in China. Haar werk ontstaat ook over de hele wereld. Overal waar mensen elkaar ontmoeten, al is het vluchtig, perrons, straten, pleinen, stations, deze locaties kunnen het begin van een foto zijn.

katrin-korfmann-horizon-vanished-overzichtsfoto
Horizon Vanished (6 hrs), Amsterdam-New West, oplage 15 (2012), ultrachrome print, ingelijst, 30 x 110 cm, € 1.400,-

Korfmann’s methode is om op één plek lange tijd veel foto’s te nemen, soms 500 maar ook weleens 2000 stuks. Locaties die haar fascineren, meestal passages in de openbare ruimte fotografeert ze vanuit een kraan of op een andere manier vanaf een hoogte. De foto’s voegt ze vervolgens samen tot één foto. Door het samenbrengen van vele foto’s in één lijkt er iets niet te kloppen. De gefotografeerde mensen zijn bij elkaar, maar tegelijkertijd voel je dat ze soms geen relatie met elkaar aangaan.

Eerder edities van Katrin Korfmann raakten snel uitverkocht bij ons op We Like Art. We zijn blij dat we eindelijk weer nieuw werk van haar kunnen tonen. We brengen 2 edities van haar: Horizon Vanished en Hui’an. Het zijn beide vrij grote panoramawerken.

Katrin Korfmann Horizon Vanished(klik voor groter beeld)

Horizon Vanished is een werk dat dat op een plein in Amsterdam West tot stand kwam. Het is een collage van honderden foto’s die gedurende 6 uur genomen zijn op een zonnige namiddag. Het zorgvuldig samengestelde beeld is een samenballing van al die uren. Een ingedampte viering van het plein.

detail-horizon-vanished-katrin-korfmann

Zoals op de video van het werkproces van Katrin Korfmann te zien is – zijn de foto’s vanaf een kraan gefotografeerd zodat mensen, dieren en objecten ogen als bezielde zonnewijzers. Freek Lomme verwoorde het mooi:

“The six hours of random pedestrians are brought together in an impossible image which proposes an archive of incidental traces and irretrievable memory from a typical day in the existence of the square.”

We vroegen Katrin Korfmann naar haar werk en haar studio:

Welke thema’s zijn belangrijk in jouw werk?

De mens de samenleving en de openbare ruimte.​

Waar ben je opgegroeid en opgeleid?

Ik ben opgegroeid in Berlijn​ en opgeleid in Amsterdam aan de Rietveld- en Rijksakademie.

exhibition-katrin-korfmann-bij-francis-boeske
Wat inspireert je?

Dat zijn heel veel dingen, zoals bijvoorbeeld literatuur, mijn kinderen, documentaires en muziek…​

Kun je ons iets vertellen over hoe je begint aan nieuw werk?

Soms zie ik iets en dan weet ik – hier moet ik iets mee doen. Bijvoorbeeld en foto in de krant. Maar het gebeurt ook zomaar dat ik iets tegen kom op straat. Of ik vind een bepaald thema interessant en dan doe ik onderzoek naar locaties die over dit onderwerp gaan.

Hoe ziet je gemiddelde werkdag er uit?

Die is altijd anders​​, vaak ben ik op de studio, ik doe beeldbewerking, research en helaas veel te veel mails. Maar ik reis ook veel voor opnames of research.​

katrin-korfmann-studio-2016

Kun je voor ons je werkplek/atelier/studio omschrijven?

Ik vind het heerlijk, er is een grote tuin buiten ​, veel groen wat erg fijn is naast de drukte in Amsterdam waar ik woon.​

Kun je 3 ongewone items opnoemen in je studio?

Die zijn er eigenlijk niet – alles is gewoon voor mij. Mijn bank, ​vier computerschermen en mijn theepot.​

Werk je graag met muziek of in stilte?

Ze zijn alle twee erg belangrijk​. Ik luister ook heel graag naar goede radio uitzendingen op de BBC of Deutschlandradio.​

Is kleurgebruik voor jou belangrijk?

Kleurgebruik is de essentie van mijn werk.​

katrin-korfmann-overzichtsfoto-kopeikin

Waar streef je naar in je werk? Wanneer is een werk voor jou af?

Dat is lastig om te benoemen want hiermee sluit je ook heel veel uit. Soms is een minder goed werk even belangrijk om te maken. Maar eigenlijk weet​ je pas na een paar jaar later hoe belangrijk iets was. Ik zie het werk meer als een proces. Een geheel uit losse werken. Een puzzel die continu verandert.

Heb je zelf thuis werk van collega kunstenaars?

Ik heb een paar werken van vrienden maar eigenlijk veel te weinig. Er zijn zoveel collega’s waar ik graag een werk van zou willen hebben maar ik ben totaal geen verzamelaar. Ik vind het fijn om tegen leegte aan te kijken of naar de bomen buiten. Ik hou van witte muren.

katrin-korfmann-huian-met-lijst
Katrin Korfmann, Hui‘an (2015), oplage 33 (waarvan 10 ingelijst), piezografie in lijst, 35 x 225 cm, € 1.900,- (inclusief lijst met uv-plexiglas), klik op de foto voor groter beeld.

In 2015 maakte Katrin een prachtige editie, deels uitgevoerd als leporello en deels als enorme ingelijste panoramafoto (35 bij 225 cm!). Van deze grote ingelijste foto bieden we enkele laatste exemplaren aan.

Voor het project Hui‘an scande ze met een enorme driepoot de werkvloer van een steenhouwerij in Hui‘an, China. Een stad met talloze bedrijven waar op grote schaal granieten beelden worden gemaakt. Dit industriële maakproces tegenover het idee van de kunstenaar alleen in zijn atelier fascineert Korfmann. Ze werkt aan een serie van grootschalige werkplaatsen waar beelden worden geproduceerd.

Katrin Korfmann
Detail Hui‘an (klik voor groter beeld)

Op de werkvloer met een grijze stoflaag van gruis vallen de oplichtende kledingstukken op van ambachtslieden en de elektra spaghettisnoeren.

De abstracte grijze gloed als echo van de duistere steengroeve waar het graniet wordt gewonnen. De sculpturen in wording hebben heel verschillende bestemmingen – van high-art tot villa-kitsch, op de werkvloer zijn de beelden echter nog gelijk. Het maakproces wordt door Korfmann opgetild tot een kunstwerk op zich.

Je bent van harte welkom om de foto’s live te komen bekijken op ons nieuwe kantoor in Amsterdam. Mail ons om een afspraak te maken: link. Direct bestellen kan ook, we maken je aankoop graag in orde. Van Horizon Vanished zijn nog 5 exemplaren beschikbaar, van Hui‘an zijn er nog 7 exemplaren.

portret-katrinkorfmann-door-marjon-hoogervorst

Katrin Korfmann (foto: Marjon Hoogervorst)