
Spoelstra gebruikt voor haar landschapstekeningen vooral foto’s en filmstills van eigen hand. De tekeningen waar ze aanvankelijk naam mee maakte zijn gebaseerd op foto’s van bossen en recreatiegebieden. De afwezigheid van een gebeurtenis en de zekere inwisselbaarheid van de locaties leiden gek genoeg tot een sterk gevoel van broeierigheid en onderhuidse spanning. Later put ze vooral uit het Amerikaanse landschap.
“Ik ben in 2009 naar New England (VS) gegaan om te filmen en fotograferen vanwege het geschikte licht en een specifiek gevoel van suspense dat bekend is uit Amerikaanse films. Dit alles als subtiel vervolg op mijn Recreatiegebieden die Nederland als bron hebben.”
Een landschap als een stilgezet tussenshot van Hitchcock met diepe matte zwarten en cru oplichtende plekken. Op haar tentoonstellingen wordt je letterlijk naar het werk toe gezogen. Haar techniek en beheersing zijn indrukwekkend. Geweldig dat we nu hier weer een speciale editie van Spoelstra onder de aandacht kunnen brengen.
Bij haar nieuwe publicatie Underneath maakte ze een reeks van 30 houtskooltekeningen op papier getiteld Random Matter #1-#30, 2015, 13 × 22 cm. Kleine zinderend duistere pareltjes zijn het.
Van deze 30 speciale, gesigneerde edities van het boek worden er een aantal vergezeld door een houten blok cederhout, dat op maat gefreesd is en behandeld op de traditionele Japanse Shou-sugi-ban manier. Heel toepasselijk, mooi en zorgvuldig. In het houten blok liggen de tekening en de catalogus opgeborgen, het is allemaal handwerk en vakmanschap; natuur en eenvoud is het credo.
Het boek (oplage 300 stuks, eigen uitgave) geeft inzicht in het werkproces van Spoelstra in 64 pagina’s, met afbeeldingen van reizen, atelierfoto’s en recente tekeningen. Ernest van der Kwast schreef een inleiding en interviewde de kunstenaar over haar atelierpraktijk.
Wil je alle 4 nog beschikbare speciale edities/tekeningen bekijken? Wij sturen je de afbeeldingen en een pdf met een impressie van het boek. De vorige editie van Renie was bij ons in no-time uitverkocht. Wie het eerst komt…
Random Matter #1 – #30 (2015), 13 × 22 cm, houtskool op papier
UPDATE
ALLE TEKENINGEN ZIJN INMIDDELS VERKOCHT