5 Vragen aan Dana Lixenberg

In een mooie zomerreeks vragen we een aantal kunstenaars in aanloop naar de tentoonstelling, 4-7 september 2014, naar het werk dat ze tonen bij We Like Art! in het Machinegebouw. Vandaag je speciale aandacht voor Dana Lixenberg.

Dana-Lixenberg-Jesse-James_Nome_2009_DL

Dana Lixenberg, Jesse James, Nome Alaska, (2009), analoge c-print in lijst, 42 x 33,5 cm, oplage 15

Ha Dana, kun je iets vertellen over hoe deze werken tot stand zijn gekomen?

“In de kapel bij We Like Art hangen werken uit de serie The Last Days of Shismaref. Deze serie is ontstaan doordat ik door de documentairefilmmaker Jan Louter mee gevraagd ben naar Shismaref, een eiland ten noordwesten van Alaska, dat  langzaam wordt opgeslokt door de zee omdat de permafrost onder het eiland smelt. Er worden steeds nieuwe zeeweringen gebouwd, zodat het eilandje langer mee kan. Maar uiteindelijk op een dag is het gebeurd. De Inupiaq wonen daar al ruim 2.000 jaar, dus het is heel ingrijpend om het land van je voorouders te verlaten en te zien verdwijnen. Uit deze serie is in 2008 een boek en een tentoonstelling voortgekomen.

Nome_004

Dana Lixenberg, Untitled (gold dredge boat), Nome Alaska, (2009), € 1.100, analoge c-print in lijst, 33,5 x 42 cm, oplage 15.

Toen ik een jaar later de boeken ging brengen naar Shismaref ben ik op de terugreis een week in het stadje Nome gebleven om daar aan een nieuwe serie te werken. Nome is eigenlijk ook een soort eiland, je kan er alleen maar per vliegtuig komen. Het is ontstaan rond 1900 toen er goud was ontdekt. Het was even de grootste stad van Alaska, mensen trokken daar naar toe om goud te zoeken.

Het is een heel intrigerend plaatsje. In eerste instantie zie je alleen een hoofdstraat met allemaal saloons waar dronken bewoners en seizoenswerkers in hangen. In de grote ruimte hangen twee foto’s uit de Nome serie: een portret en een landschap.. Op het landschap zie je een boot waarmee ze goud zoeken vanaf de bodem van de zee. Ik heb die foto genomen vanaf een strand waarop allerlei vrijbuiters wonen, net buiten het stadje. Mensen hebben daar hutjes op het strand gebouwd.

Die jongen met de hoed, Jesse James, heb ik op het strand ontmoet. Hij was naar Nome gekomen om zijn geluk te beproeven. Om goud te winnen. Hij maakt daar sieraden van. Ik weet niet of hij er nu nog is. Ik ben zeker van plan om terug te gaan en meer te fotograferen.”

Waarom laat je juist deze werken uit de Nome serie zien in de Westergasfabriek?

“Omdat deze foto’s goed de essentie van de serie vangen. Die jongen heeft een enorme open blik. Misschien bijna een beetje naïef. Het is een spirit die je niet meer zoveel ziet. Nome associeer ik met het verleden van Amerika, dat mensen ergens heen trekken om zich daar te settelen en een leven op te bouwen. De serie schommelt een beetje tussen een droomgevoel, iets ongrijpbaars, en een wat zwaarder gevoel. Naast het portret wilde ik ook graag een landschap tonen, want beide zijn vertegenwoordigd in de serie.”

Panaaluk-dried-seal-meat-in-seal-oil

Dana Lixenberg, Panaaluuk (uit: The Last Days of Shishmaref), 2007, archival pigment print in lijst, 50 x 60 cm, oplage 10

Wat maakt deelname aan Start Buying Art aantrekkelijk voor jou als kunstenaar?

“Ik vind het heel leuk hoe Carolien en Michiel alles aanpakken. Het idee dat het gericht is op beginnende verzamelaars spreekt mij aan. Werk van veel kunstenaars wordt opeens een stuk toegankelijker. Er doen veel goede mensen mee. En heel veel verschillende disciplines, wat ik erg leuk vind.”

Zou je zelf een kunstwerk van een collega-kunstenaar uit deze tentoonstelling willen kopen?

“Er doen veel mensen mee waarvan ik vind dat ze mooi werk maken., maar ik moet bekennen dat ik zelden tot nooit kunst koop. Mijn muren houd ik bewust vrij leeg. Wel heb ik werk van bevriende fotografen en kunstenaars, meestal het gevolg van ruilacties. Misschien is het leuk om bij de afbouw met iemand van kunstwerk te ruilen. Dat je naar huis gaat met het werk van een ander.”

Wat zijn je plannen voor het komende half jaar?

“Me volledig storten op de voorbereidingen voor mijn tentoonstelling van mijn project Imperial Courts in Huis Marseille in maart 2015. Imperial Courts is een sociaal woningbouwproject in Watts, Los Angeles, waar ik in 1993 een serie portretten van bewoners heb gemaakt. Sinds 2008 ben ik er jaarlijks teruggekeerd om het project verder uit te bouwen met portretten, landschappen en video. Video is een nieuw medium voor mij, dus dat vind ik erg spannend. Tegelijk met de tentoonstelling komt ook het boek over dit project uit. Een flinke klus nog allemaal!”

Dana-Lixenberg-Portret

Kom dit werk bekijken in de Westergasfabriek tijdens de aftrap van het nieuwe galerieseizoen. We tonen betaalbaar werk van aanstormende en toonaangevende kunstenaars. We werken samen met het Mondriaan Fonds om de zegeningen van de KunstKoop te promoten. Lenen voor je kunstaankoop tegen 0% rente: een prachtige stimulans voor de afname van goede kunst. De rente wordt vergoed door de overheid. Bij de werken in de tentoonstelling staan de maandbedragen die je met de KunstKoop van het Mondriaanfonds kunt afbetalen.

 

Praktische informatie Start Buying Art
Locatie: Machinegebouw, Westergasfabriek Amsterdam
Data: 4 t/m 7 september 2014
Open: alle dagen 11.00 – 19.00 uur
Toegang: € 5,-
Meer informatie:
www.dekunstkoop.nl www.startbuyingart.tumblr.com www.abnamro.nl/kunstkoop