Linda Arts maakte voor We Like Art een nieuwe Wall

Dat werd hoog tijd, eindelijk weer eens een nieuwe Wall op www.welikeartwalls.nl. En wat voor eentje. We vroegen Linda Arts om voor ons een wand samen te stellen en dat pakte ze voortvarend op. Een grote installatie inclusief wandschildering met een mooie keuze uit haar grafiek. Ga met je muis over de foto op onze Walls-site en je kunt klikken op de werken. Click and Buy! En let op: het is unieke grafiek - dan wel in kleine oplage.

Linda-Arts-Studio-WallWe bespraken al eerder werk van Linda Arts op We Like Art:

Linda Arts (1971, Beneden Leeuwen) maakt abstracte schilderijen, licht-installaties en grafiek. In haar twee dimensionale werk overheersen zwart, wit en grijzen en verticale en horizontale banen. Haar werk is heel spannend en vernieuwend. Je ogen worden door de kunstenaar uitgedaagd door het spel tussen licht en ruimte in haar werk. Zelf zegt ze: “de kern van mijn manier van werken ligt in het verbinden van uitersten: horizontaal en verticaal, licht en donker, ruimtelijk en vlak, glanzend en mat”.

atelierlindaaarts11

Tegelijk ligt de kracht van haar schilderijen ook in de uitvoering, de systematische aanpak waarbij de structuur van een werk al van te voren door haar bepaald is, gecombineerd met een gevoelige schilderhand en de verwondering over het resultaat. Arts schildert staand, het doek ligt plat op een tafel, zodat de verf in elkaar kan overvloeien. Afstand nemen van het werk is bijna niet mogelijk tijdens het werken, en eenmaal droog en opgehangen op een muur in haar atelier kunnen precisie en de charme van onregelmatigheden haar nog steeds verrassen.

atelierlindaaarts3zww

De banen in een schilderij lopen in verschillende gradaties van zwart naar wit, met een heleboel grijstinten daartussen. Door kleine beperkingen op te leggen of dingen uit te sluiten leveren deze zwart-wit banen heel veel verschillende resultaten op. Het ene werk lijkt te zweven en door het aangebrachte ‘licht’ los te komen van de wand. Een ander werk lijkt werkelijk te stralen en soms wijkt een zwart vlak door de enorme diepte die er gecreerd is. Het lijkt alsof je kijkt naar ruimtelijke objecten, naar TL-buizen of licht-installaties, naar aluminium voorwerpen met ‘uitgelaserde’ rechte strepen die na langer kijken niet recht blijken te zijn, maar rond lopen.”

atelierlindaaarts5

Tijd om Linda wat vragen te stellen over haar Wall.

Hoi Linda, wat een fantastische Wall heb je gemaakt. We smullen van je werk! Was het leuk om te doen?

Het was zeker leuk. En toch ook niet zo gemakkelijk als het in eerste instantie misschien leek. Mijn werk heeft onderling veel verwantschap. Het zomaar willekeurig bij elkaar hangen, doet het afzonderlijke werk vaak geen recht en heeft daarom meestal niet mijn voorkeur. Ik ben daarin best een Pietje Precies. Omdat de muren in mijn atelier te weinig ruimte bieden en vooral te laag zijn, ben ik op zoek gegaan naar een grote wand waar ik een mooi passend geheel kon laten zien. Uiteindelijk heb ik mijn “Wall” gerealiseerd in een van de gastateliers van het Grafisch Atelier Daglicht in Eindhoven. Als kunstenaar ben ik al jaren intensief betrokken bij deze werkplaats, een geweldige plek waar volop met allerlei grafische technieken wordt gewerkt en geëxperimenteerd. Het is ook de plaats waar ik het meeste van mijn grafisch werk druk.

Kun je iets vertellen over de keuze van deze werken?

Ik heb geprobeerd er geen allegaartje van te maken maar werken te kiezen die in elkaars verlengde liggen zodat het als geheel een eenheid wordt

Je toont hier grafiek in een mix van technieken. Kun je aan ons als leken uitleggen wat het verschil is tussen een piezo print, een zeefdruk en een houtdruk?

Deze werken zijn allemaal combinaties van (in ieder geval) twee van de genoemde technieken. Het zijn combinaties tussen de meer traditionele grafische technieken en de modernere varianten. De piezo printen laat ik drukken in Leiden, deze techniek wordt door een printer gedrukt en heeft dus een hoge mate van perfectie. Daaroverheen druk ik in een traditionele techniek, in sommige gevallen een zeefdruk in transparante kleuren. Bij andere werken zijn de kleurbanen gedrukt door opengewerkt triplex zodat de houtstructuur goed zichtbaar blijft. Beide technieken zijn handmatig over de piezo print opgebracht; de kleine onregelmatigheden in het houtoppervlak staan lijnrecht tegenover de zachte perfectie van de print. Het zijn deze tegenstellingen in de techniek die ik interessant vind

Hoe kom je ertoe om de technieken te combineren?

Zoals ik al zei, Ik hou van de tegenstelling en het contrast dat deze combinaties opleveren.

atelierlindaaarts6

Op de wand zien we unieke stukken en piepkleine oplages, waarom is dat? Grafiek is toch vaak bedoeld om grote oplages te maken?

Met de uitzondering van wanneer je in opdracht werkt en er vooraf een duidelijke vraag is, ben ik normaal niet zo bezig met het drukken van oplages maar met het ontwikkelen van werk. Dit resulteert soms in een (kleine) oplage maar meestal niet

In je schilderijen toon je je een meester van de geschilderde verloopjes en een prachtig spel binnen strenge randvoorwaarden, probeer je hetzelfde in je grafiek en je wandschilderingen?

Eigenlijk Is het een wisselwerking. In de basis voel ik mij een schilder, dit is een constante factor. Grafiek maak ik vaak in bepaalde periodes. Er zijn dus ook periodes dat ik dat niet doe of in ieder geval niet iets van waarde maak 😉 Over het algemeen werken de verschillende technieken aanvullend op elkaar. Bij grafiek is het technische aspect er een dat tijd vraagt. Dat geeft ruimte in je hoofd. Kan heel verhelderend werken …

Kun je ons iets vertellen over je dagelijkse werkvloer en dagindeling?

Ik ben wel iemand van het ritme dus ik sta iedere dag om 7:30 op, dan begint mijn dag. Ik ben betrokken bij verschillende kunstinitiatieven dus dat betekent dat er vaste activiteiten zijn, zo ben ik op dinsdag altijd in Eindhoven, bij de grafische werkplaats daglicht, heb ik op woensdagavond coordinatorenoverleg van het kunstinitiatief Park en geef ik op vrijdagmiddag een grafiekcursus in Tilburg. De overige tijd is ateliertijd. Met uitzondering van vergaderingen, besprekingen, het inrichten van tentoonstellingen en atelierbezoeken kan ik dan rustig werken

Wat betekent abstracte kunst voor jou?

Vrijheid in de meest figuurlijke maar vooral ook de meest letterlijke zin, omdat het me in staat stelt om mijn eigen taal te hebben en te ontwikkelen, mijn eigen werkelijkheid te creëren en te verbeelden, ik beschouw dat als een ongekende luxe. Ik vind het prettig om me niet bezig te hoeven houden met een afbeelding. Voor mij voelt dat beperkend en niet passen bij het proces waarin ik zit. Overigens heb ik niets tegen figuratieve kunst hoor.

We Like Art @ Westergasfabriek 2014, foto Maarten Tromp

Je doet ook mee met onze tentoonstelling straks in september in de Westergas, wat ga je daar tonen?

Ik toon twee grafiekwerken die ook op “de Wall” te zien zijn  (#0126 en #0124). Dit zijn piezoprints gecombineerd met zeefdruk. En ik laat een olieverfschilderij op paneel zien.

atelierlindaaarts8

Checkwww.welikeartwalls.nl

Fotografie Wall en studio: Riksta Dorhout

  • Linda Arts

    Zonder Titel # 0126 (2010)
    € 650,-