Marijn van Kreij – The Only Rule Is Work (2012)

We zijn al een poos weg van het werk van Marijn van Kreij (1978, Middelrode). Afgelopen maand soleerde hij bij galerie Paul Andriesse (Riffs and Variations) en zagen we zijn werk bij Amsterdam Drawing. Tot en met 28 oktober kun je terecht bij Galerie Waalkens in Finsterwolde waar Van Kreij een groepstentoonstelling samenstelde: The Only Rule Is Work. Hier direct meer over. Want wat is er zo bijzonder aan het werk van Marijn van Kreij?

Vorig jaar kon je zijn alsmaar uitdijende serie Nirvana Drawings zien in De Hallen in Haarlem. Sinds 2006 werkt de kunstenaar aan deze reeks van potloodtekeningen steeds gebaseerd op dezelfde hoesfoto van Nirvana van Charles Peterson. Kurt Cobain ligt met gitaar in de hand verdwaasd en wijdbeens op het drumstel. Achterover gevallen na een enerverende jam-sessie – zo lijkt het. Dat Van Kreij steeds terugkomt bij hetzelfde vertrekpunt is mooi en idioot tegelijk. 18 Nirvana tekeningen op een rij werken gek genoeg heel betoverend. De teller staat nu al op meer dan 40.

Het werk van Van Kreij heeft iets plagerigs. Je wordt bij hem als kijker vaak op de proef gesteld of uitgedaagd. Zo werkte hij een periode aan reeksen van 2 haast identieke droodle bladen (zie hier). Ogenschijnlijk volstrekt willekeurig tekeningen, telefoonkrabbels die hij minutieus kopieerde/dupliceerde in hun onnadrukkelijkheid. Die focus op onbelangrijke en betekenisloze beelden komt ook terug in zijn reeks werken over de grafische patronen van de binnenkant van enveloppen. De verheven maker wordt uitvoerder, stoeien met schatplichtigheid de regel.

Een ander werk dat we je niet willen onthouden is zijn project over gereproduceerde ruis: Hey Hey, My My (Into The Black). In 2008 filmde hij met een camera voor de monitor een registratie van een live optreden van Neil Young. Dit proces herhaalde hij bij diverse tentoonstellingen sindsdien, zodat bij elke take het beeld steeds waziger en onscherper wordt. Een intrigerend werk dat je lang bijblijft. Hier zie je de beelden.

De tekeningen van Marijn van Kreij gaan het plafond van We Like Art te boven, gelukkig seinde hij ons in dat er een mooie editie is verschenen van zijn hand bij de show in Finsterwolde (Noord-Oost Groningen). Voor de heropeningstentoonstelling van Galerie Waalkens nodigden Merel Waalkens en Boudewijn Rosman Van Kreij uit om de tentoonstelling mee samen te stellen en vorm te geven. De rijke geschiedenis van Galerie Waalkens en het gedachtegoed van Albert Waalkens (1920 – 2007) vormde het uitgangspunt om een actuele tentoonstelling te maken.

We citeren de zaaltekst:
De titel die Marijn van Kreij aan deze tentoonstelling heeft gegeven ‘The Only Rule is Work’ is zowel gericht aan hem zelf, de andere kunstenaars in de tentoonstelling en de galerie en niet in de laatste plaats haar bezoekers. Het ‘doen’ als dé manier om verder te komen en ontwikkeling mogelijk te maken. Hij is ook gericht aan u, de bezoeker, omdat deze tentoonstelling een bepaalde betrokkenheid wil opeisen. Het is geen tentoonstelling van passief ‘plaatjes’ kijken, maar een die vraagt om een actieve houding.

Hieronder zie je een impressie van de tentoonstelling met werk van Karin Hasselberg,  Douglas Huebler, Graham Hudson, WJM Kok, Marijn van Kreij, Klara Lidén, Dennis Oppenheim, Karl Pelgrom en Instituut voor Creatief Werk, Maarten Sleeuwits en Jennifer West. De collega’s van Trendbeheer zijn al langs geweest, zie hier het beeldverslag.

De editie die Van Kreij maakte ter gelegenheid van deze show is een hele fijne – mooie oplage en mooie prijs – de opbrengst komt ten goede aan aan deze bijzondere galerie/projectruimte. Let op de met de hand geschilderde toevoeging op elke zeefdruk.

Installatiefoto’s: Wytske van Keulen

  • Interview met Marijn van Kreij

    Speciaal voor de tentoonstelling Lust for Life, Painting Today vragen we een aantal van de deelnemende kunstenaars naar het werk dat zij bij ons tonen. Dit keer graag je aandacht voor Marijn van Kreij (1978). Van Kreij zat eind jaren ‘90 op het Grafisch Lyceum in Eindhoven en studeerde daarna aan de kunstacademie St. Joost in Breda. In 2005–2006 doorliep hij de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam en sindsdien is zijn werk in diverse galeries en musea in binnen- en buitenland te zien geweest. In 2013 won Van Kreij de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst en begin 2016 won hij de ABN AMRO Kunstprijs, waardoor hij onder andere een tentoonstelling in de Hermitage Amsterdam mag gaan maken.

    Lees verder: Interview met Marijn van Kreij