Hoi Roderick, je bent zeker zeer voldaan?
Ik ben echt heel erg voldaan. Het is te gek om al het harde werk in zo iets bijzonders te zien manifesteren. We hebben hoog ingezet, maar onze verwachtingen zijn overtroffen.
Is het wat jou betreft inderdaad een ‘fair met een festival flair’ geworden?
Zeker! Het buitenterrein was lekker druk en er waren volle terrassen van mensen die vrolijk bijkwamen van al het moois of wachten op de start van een lezing of film in ons programma. De avond openstelling met aansluitende afterparty in de Westerunie op vrijdag was ook briljant, vol en feestelijk.
Hoeveel mensen werkten er wel niet mee, we zagen een enorme hoeveelheid aan medewerkers in Unseen-shirts.
Er was inderdaad een klein legertje aan medewerkers in alle soorten variaties… denk aan een mannetje of 50 per dag
Hoeveel bezoekers zijn er geweest?
Iets meer dan 22.000
Hebben de galeries een goede verkoopbeurs gehad?
Er is erg goed verkocht, van sympathiek geprijsd tot serieus. Tussen de 600,- en 60.000,- per werk. Ook aantallen waren erg prettig. In het eerste uur van de beurs was er al een verzamelaar die de hele muur van een fotograaf in z’n geheel heeft gekocht en er is een galerie die z’n hele stand heeft uitverkocht. Lang niet gek, al zeg ik het zelf.
Zijn de buitenlandse galeries ook tevreden?
Zeker, ze waren gecharmeerd door het ontwerp, de service, maar ook de combinatie van veel ‘first time buyers’, grote verzamelaars en museumcollecties.
Was er belangstelling uit het buitenland, qua pers en bezoekers?
De buitenlandse pers heeft ons goed weten te vinden. Van grote kranten als the Guardian, Le Figaro en de Financial Times tot magazines als Vogue en Time. We hebben ook veel nationaliteiten over de vloer gehad, maar dat was ook onze ambitie.
Jullie hadden een heel mooie stand met 80 werken van de deelnemende galeries onder de 1.000 Euro. Is hier flink verkocht – is het gelukt de first-time buyers daadwerkelijk tot een aankoop te prikkelen?
We hebben erg mooie verhalen teruggehoord van standhouders en mensen die hun eerste aankoop bij hen op de beurs deden. Het bijzondere, indrukwekkende en feestelijke van zo’n moment heeft duidelijk meegedaan aan de sfeer op de vloer.
We zagen een flink aantal bezoekers met Bankgiroloterij-vouchers ter waarde van 1.000 euro met pupillen zo groot als soepborden rondlopen, zijn alle tegoedbonnen verzilverd?
Voor de voucher winnaars die niet naar de beurs konden komen, is de Unseen Collectie nog een week online beschikbaar om te bestellen. Daarna maken we de exacte balans op. De verwachting is wel dat een goeie meerderheid verzilverd zal zijn. Vooral de internationale galeries waren onder de indruk van het concept. Een bewijs van de Nederlandse inventiviteit en handelsgeest, hebben we gehoord. We zijn de BankGiroLoterij dan ook erg dankbaar.
Is er nog een trend te benoemen in het type voucher-aankopen. Welke kunstenaars gingen extra hard? Popel Coumou deed het heel goed hoorden we, 10 maal verzilverd met een bon. Weet je er nog meer?
Popel deed het erg goed ja, maar ook Matthew Brandt en Miles Aldridge waren bijvoorbeeld uitschieters.
Heb je zelf eigenlijk nog je portemonnee getrokken voor een (impuls)-aankoop?
Ik heb direct een gesigneerd exemplaar gekocht van het nieuwe boek van Kim Boske gekocht, dat op Unseen werd gelanceerd. Daarnaast ben ik wel de gelukkige eigenaar van een nieuwe Miles Aldridge. Daar heb ik alleen zelf m’n portemonnee niet voor getrokken. Een cadeau van twee erg lieve mensen.
Fotograaf: Tue Juelsbo
Te gek dat interieur van Muller van Tol. Gaan alle wanden en meubels nu in de opslag?
Absoluut. Het ontwerp verdiende een hoogwaardige afwerking en bouw, zoiets rijd je niet plat aan het einde van een beurs. Partners in Building heeft het allemaal gemaakt en slaat het ook voor ons op.
Zijn er al plannen voor Unseen 2013? We hoorden iets over de Week van de Fotografie?
Jazeker, we hebben het derde weekend van september al geboekt op het Westergasterrein voor 2013 en 2014. Ook voor de jaren daarna zijn we al in gesprek. Dit was overigens al zo voor de lancering. Het succes van de eerste editie heeft deze ambitie alleen maar versterkt. Voor de invulling van verschillende onderdelen van het randprogramma hebben zich ook al grote namen gemeld. De fotoweek is een prachtig nieuwe landelijk initiatief dat ook jaarlijks georganiseerd zal worden. Think ‘Boekenweek’ – maar dan met fotografie natuurlijk.