Bijzondere edities van Charlotte Dumas, Fernando Sánchez Castillo, Sebastiaan Bremer, Maria Roosen, Ina van Zyl, Mark Manders/Marije Langelaar, Elspeth Diederix, Inez van Lamsweerde/Vinoodh Matadin en Vivianne Sassen

Misschien had je ze al voorbij zien komen? Bij onze show tijdens de Open Tuinen Dagen toonden we ze voor het eerst: deze 10 Rabobank Kunstaanbiedingen. Fantastisch werk dat helemaal aansluit bij het motto van We Like Art: ‘betaalbare kunst van toonaangevende kunstenaars zichtbaar maken voor een groot publiek’.

 

Fire Still Life, Elspeth Diederix

10 Kunstwerken die in de afgelopen jaren speciaal voor de Rabobank gemaakt zijn – van internationaal bekende kunstenaars die de Rabobank al jaren volgt met regelmatige aankopen. Deze edities zijn nu voor het eerst te koop voor niet-Rabobank-medewerkers.

We moeten er wel meteen bijzeggen dat de bezoekers van de Open Tuinen Dagen en onze nieuwsbrieflezers eerste keus hadden. En het gaat hard, de editie van Viviane Sassen en het paard van Charlotte Dumas zijn inmiddels uitverkocht. Van de andere werken zijn nog enkele exemplaren beschikbaar. Het zijn ook echt allemaal heerlijke deals. Schrijf je in voor de nieuwsbrief dan sta je de volgende keer vooraan.

Bovenaan deze post zie je de editie Fire Still Life (2004), een typische Elspeth Diederix voor een mooi bedrag. Diederix (1971 Nairobi, Kenya). reist graag en veel. Onderweg krijgt ze de ideeën die ze uitwerkt in haar foto’s en vindt ze de landschappen die ze gebruikt als decor voor haar beelden. Vaak is het niet meer dan een flits waarin ze door de alledaagse dingen heen haar eigen beelden ziet. Daarna volgt een proces van zoeken, proberen en fotograferen. Net zo lang tot er een echte Diederix is ontstaan. Update: deze editie is helaas uitverkocht.

Charlotte Dumas, Zonder titel (TomTom) (2008), c-print, oplage 60, 18 x 24 cm, uitverkocht

Charlotte Dumas (1977, Vlaardingen) onderzoekt de relatie tussen mens en dier, vooral het onvrije dier heeft haar belangstelling; legerpaarden, politiehonden, circustijgers. Hoewel dieren veelvuldig voorkomen in de westerse beeldcultuur, worden ze binnen de eigentijdse kunst nauwelijks verbeeld. Met groot gevoel voor hun verschijning en karakter weet ze contact te maken met haar modellen. Ze diept langdurig haar onderwerpen uit en werkt hierbij contentieus in series die vaak afgerond worden met heel zorgvuldig vormgegeven fotoboeken. De fotografe maakt haar werk vooral op locatie; o.a. in de VS, Scandinavië en Italië.

Fernando Sánchez Castillo, Thinker (2008) brons (ook het handvat!), oplage 50, 15 x 33 x 7 cm

Fernando Sánchez Castillo (Madrid, 1970) onderzoekt de verhouding tussen groep versus individu, de invloed van de tijd op geschiedschrijving, of de betekenis van leiderschap binnen een dictatuur. Sánchez Castillo heeft het régime van de Spaanse dictator Franco nog net meegemaakt. Met oog voor de kunst- en cultuurgeschiedenis van zijn moederland werkt de kunstenaar sindsdien aan een universele beeldtaal en een hecht oeuvre. Zijn beelden en films overstijgen taalbarrières en iconografische grenzen. Blijkbaar herkennen mensen overal ter wereld direct de taal van de macht bij het zien van een bronzen portretbuste, een rondrijdend waterkanon of een man te paard.

 

Sebastiaan Bremer, Sumptuous Imperial Breakfast (2008), archival pigment print, oplage 60, 28 x 45 cm

Sebastiaan Bremer (1970, Amsterdam) woont en werkt sinds de jaren negentig in New York en eigenlijk is zijn werk al jaren niet of nauwelijks meer te zien geweest in Nederland, Bremer heeft tentoonstellingen in het internationale circuit van grote namen en grote collecties. In zijn werk vertrekt Bremer altijd van foto’s, van maatje miniatuur tot monumentaal formaat, hij brengt daarop met verf en pen een hallucinerend stippel- en streepjes patroon aan dat als virtuoos ectoplasma woekert over de voorstelling. Dit hedendaagse ‘stipwerk’ ondermijnt de voorstelling van de onderliggende foto en suggereert een droomachtige tussenwereld. Wonderlijke mash-ups van intieme familiefoto’s en webachtige vanitas stillevens zijn bij Bremer heel gewoon…

 

Maria Roosen, Parfumflesje ‘Joop’ (2000), glas en nylondraad, oplage 60, 9 x 16 x 5 cm

Om het werk van Maria Roosen (1957, Oisterwijk) kun (en wil) je niet heen. Maria Roosen maakt installaties, beelden en aquarellen en is vooral bekend door haar glasobjecten. De thema’s die terugkeren in haar werk zijn vruchtbaarheid, groei, liefde en dood en telkens in een ambachtelijke uitvoering, met naast glasblazen, ook haken, breien, borduren, keramiek en tekenen.

Grote glazen borsten in een fauteuil, een oneindig lange glazen rozenkrans om de nek van een heiligenbeeld, bomen met pastelkleurige lullen erin, haar kunstwerken zijn indrukwekkend; zowel van onderwerp, materiaal, formaat en kleur.

Ina van Zyl, Endless (2008), litho (6 drukgangen), oplage 60, 52 x 40 cm

Ina van Zyl (1971, Ceres, Zuid Afrika) maakt zinnelijke schilderijen. Bloedmooi en stroef tegelijk. Als zinderende paneeltjes knallen haar doeken van de wand. De meeste schilders zijn bang voor bruin, Van Zyl kan er virtuoos mee overweg. Als je een aantal doeken bij elkaar ziet, dan valt op dat haar schilderspalet bestaat uit een grote hoeveelheid broeierige bruinen vaak uitgespeeld met een contrasterend roze of blauw. Alles lijkt voort te komen uit tastzin, genot, schaamteloosheid en schaamte tegelijk.

Mark Manders / Marije Langelaar, Birthday-scene with Yellow Five (2001-2004), zwart wit print op fotopapier, incl. lijst, oplage 100, 50 x 39,5 cm

Mark Manders (1968, Volkel) had ooit de wens om schrijver te worden totdat hij merkte dat een schrijver de gedachten van de lezer stuurt. Een verhaal vertel je immers met woorden. Beeldtaal bleek meer denkruimte te bieden en tegelijkertijd in één oogopslag te ervaren zijn. Inmiddels maakt hij in zijn enorme atelier in België werk dat over de hele wereld in musea getoond wordt. Niet gek dat je deze vriendelijk geprijsde editie nog kunt scoren.

Inez van Lamsweerde / Vinoodh Matadin, B. Dreaming (2004), zeefdruk op Somer Satin papier, oplage 140, 61 x 61 cm

Het westerse schoonheidsideaal vanuit het hol van de leeuw ondermijnen – dat is wat fotografe Inez van Lamsweerde nastreeft. Met haar partner Vinoodh Matadin werkt ze vanuit New York voor modehuizen als Balenciaga, Luis Vuitton en Miu Miu en voor tijdschriften als Harpers’ Bazaar en Vogue. Daarnaast maken ze vrij werk dat geïnspireerd is op de schaduwkant van de glitterige modewereld. Door alle cliché’s extreem uit te vergroten en foto’s tot in detail te bewerken op de computer roepen ze vragen op. Wat is schoonheid en wie bepaalt dat? B. Dreaming is een mooie klassieker, en was onder meer te zien in de grote tentoonstelling in 2001 bij FOAM.

Viviane Sassen, Two Friends (2010), c-print in lijst, oplage 50, 41 x 31 cm, uitverkocht!

Bij Viviane Sassen (1972, Amsterdam) staat het lichaam vaak centraal, door bepaalde soms onmogelijke houdingen en aangebrachte attributen of camouflage wordt het lichaam ‘ingezet’ als grafische component in de compositie en het verhaal dat zij wil vertellen. Toeval, licht en schaduw krijgen alle ruimte in haar werk en zorgen voor een vervreemdende en mysterieuze sfeer in haar foto’s.

Haar foto’s maakt zij vooral in Afrika. Sassen die opgegroeid is in Kenia, laat niet de verwachte en geijkte beelden van Afrika zien. Het zijn verrassende en vernieuwende portretten en verhalen uit dit werelddeel waarin dé Afrikaan vaak onherkenbaar is. Wat overblijft zijn kleuren, vormen, lijnen en structuren… en een heleboel power.

Wel een beetje jammer natuurlijk dat we dit juweeltje hier tonen – want het is reeds uitverkocht…

Ons advies: schrijf je hieronder in voor de nieuwsbrief!

  • Fernando Sánchez Castillo

    Thinker (2008)
    Uitverkocht

  • B. Dreaming (2004)
    Uitverkocht

  • Maria Roosen

    Parfumflesje ‘Joop’ (2000)
    Uitverkocht

  • Mark Manders

    Birthday-scene with Yellow Five (2001-2004)
    € 575,-