Over Maartje Folkeringa

Maartje Folkeringa is een beeldhouwer die we graag volgen. Al bij onze eerste tentoonstelling in 2010 toonden we een kloek werk van haar. Je kunt haar werk al op talloze plekken voorbij hebben zien komen, zo soleerde ze onder meer bij Museum Jan Cunen in Oss. Voor We Like Art maakte ze inmiddels 2 multiples. De serie 'Goldnuggets' en meest recent een reeks van unieke 'Likes' van keramiek. Een poëtische blik op het prozaïsche 'Liken'.

Likes No. 2 (2022), Maartje Folkeringa (foto: Peter Cox)

Welke thema’s zijn belangrijk in je werk?

Ik werk met uitgangspunten of aanleidingen, in plaats van met thema’s. Aanleidingen zijn vaak de ingewikkelde ongeschreven regels van onze hedendaagse samenleving en mijn persoonlijke ervaringen hiermee. Materialen, ambachten, kleurencombinaties, textuur, vorm, tegenstellingen en positieve en negatieve ruimte hebben mijn grootste aandacht tijdens het maakproces.

 

Werken uit de serie Display (premium) 2017-2018

Waar ben je opgeleid?
Ik ben in het dorp Sint Anthonis opgegroeid. De mensen die er geboren zijn noemen het Sintunnis. Op mijn 19e heb ik een jaar aan de HKU gestudeerd. Na dat jaar heb ik ervoor gekozen om nog even gewoon te leven en twee jaar later ben ik aan de Gerrit Rietveld academie (BA) begonnen, waarna ik doorstroomde naar het Sandberg Instituut (MA). Verder deed ik artist residencies aan Instituto Buena Bista op Curaçao; Make (beeldenstorm) in Eindhoven; en het Europees Keramisch Werkcentrum in Oisterwijk.

 

Peaceful use of in between space, Agentschap Telecom (Rijksgebouwendienst), (2021), foto Noortje Knulst. L 230 x H 90 x B 130 cm en L 110 x H 90 x B 80 cm

Wat inspireert je?

Terugkerende inspiratiebronnen zijn verbale en non-verbale communicatie, zelfpresentatie en conformisme, maar ook de huidige beeld- en consumptiecultuur. Ik bezoek graag musea, galeries en projectruimtes, om me te laten inspireren door andere kunstenaars.

 

Peaceful use of in between space (2021) in progress in het atelier. (Foto: Heleen Wiemer)

Daarnaast luister ik veel podcasts zoals Talk Art, Naakt op een kleedje, The great woman artists, de Thijs Launchpach Podcast, Beyond Bitchy, podcast filosofie, Esther Perel, en Non violent Communication.

Audioboeken vind ik heerlijk om in te verdwijnen, zoals Ninth street women van Mary Gabriel. Die ben ik nu voor de tweede keer aan het luisteren. Ik heb er ook een boek van, maar ik lees te veel boeken tegelijk om me goed te kunnen concentreren. Elke keer zie ik weer een nieuw boek waar ik ook in wil lezen.

 

Naik (2022),  Phuma (2020)

Mijn lievelingsboek is Fountainhead van Ayn Raynd. Identiteit van Paul Verhaeghe vind ik ook een erg goed boek. Nu lees ik naast Ninth street women ook de ambachtsman van Richard Sennett en Frank Stella (1970-1987). The game van Alessandro Baricco heb ik net gekocht, en daar ben ik ook heel benieuwd naar.

Tijdens het maken van mijn ‘fear of missing out’ werken luister ik naar niets en probeer ik aan zo min mogelijk te denken, maar juist te luisteren en te voelen. Dat lukt me nog niet helemaal, maar het is een goede oefening.

 

Showroom Premium (2017), foto: Wytske van Keulen

Kun je ons iets vertellen over hoe je begint aan nieuw werk?

Ik werk associatief. Ik reageer op (de serie) werken die ik eerder gemaakt heb; van het een komt het ander. Ik begon met het maken van mensfiguren die elkaar bekijken en beoordelen, en na een artist in residence werkperiode op Curaçao ging ik me concentreren op visuele communicatie, zoals statussymbolen, op een abstractere wijze.

 

Display no.5 met premiums (2017), foto: Wytske van Keulen

Dit evolueerde naar de serie de beste. Hierna wilde ik aluminium gaan ontdekken bij Make, Eindhoven, waar ik associatief in een nieuwe serie terechtkwam. Dit proces gaat telkens door. Denken en doen wisselen elkaar af. Uiteindelijk gaat het mij over het beeld dat ik maak. Het beeld moet goed zijn.

 

Atelier Maartje Folkeringa, foto: Koos de Wilt

Hoe zit je gemiddelde werkdag eruit?

Het lijkt me heerlijk om een gemiddelde werkdag te hebben. Het liefst kijk ik in de ochtend niet naar mijn mail en fiets ik direct naar mijn atelier, via het Rembrandtpark en De Oeverlanden, langs het Nieuwe Meer. Daar aangekomen loop ik naar de werken waar ik mee bezig ben en verander het een of ander. Zo snel mogelijk kleed ik me om zodat mijn goede kleren niet vies worden en zet ik koffie.

Deze drink ik rustig op (was het maar rustig, eigenlijk loop ik continu heen en weer met van allerlei materiaal) en dan ga ik aan het werk. Zodra ik honger heb eet ik tussendoor mijn gesmeerde boterhammen. Soms lukt het me niet om hier rustig voor te gaan zitten. Maar dat ben ik aan het oefenen.

 

Portret Maartje Folkeringa door Koos de Wilt

Portret Maartje Folkeringa door Koos de Wilt

Kun je voor ons je werkplek beschrijven?

Mijn atelier ligt aan het Nieuwe Meer en de Ringvaart. Dit is een oude munitie opslag plaats waar veel kunstenaars en kunstgerelateerde bedrijven zijn. Mijn atelier is 80 vierkante meter groot. Ik voel me er heerlijk; geregeld ontsnapt er me een zucht van ontspanning zodra ik erheen fiets. Het begint al zodra ik door de oeverlanden rij.

Boven mij werkt Timo Goosen van Fraai Metaal. Hij heeft een grote metaalwerkplaats. Dankzij hem ben ik metaal beter aan het begrijpen en leren gebruiken in mijn werk.

 

Showroom (2012), Museum Jan Cunen, foto Peter Cox

Werk je graag met muziek of in stilte?

Dat verschilt ontzettend. Echt stil is het vrijwel nooit. Soms luister ik naar de radioprogramma’s Siamese Twins, Radio fip, Radio 1 of BNR. Dan luister ik weer naar marathon interviews, online lezingen of naar podcasts. Andere momenten luister ik alleen naar muziek.

Dit kan zijn Esther Apitulay, Project Jenny, Project Jan, Santogold, M.I.A., de Slumdog Millionaire Soundtrack, Depeche mode, Johnny Cash, Amsterdamse straatband, Cake, Leonard Cohen, Debussy of Lou Reed. Naar muziek luister ik heel associatief, van het een komt het ander en het ligt aan mijn bui welke muziek daarbij past.

 

Maartje Folkeringa, Goldnugget 13/24, foto: Wytske van Keulen

Met welk materiaal werk je graag – is kleurgebruik voor jou belangrijk?

Ik werk onder meer met gegoten aluminium, keramiek, metaal, hout, textiel, acrylhars, (her)vormbaar plastic, kneedpoxy en acrylverf. Ik werk met veel verschillende materialen en blijf altijd nieuwe materialen verkennen. Naast materiaal is kleur ook heel belangrijk. De kleuren die ik gebruik zijn voor een groot deel geïnspireerd op de hedendaagse beeldcultuur. Ik zoek naar de juiste balans tussen kleur, materiaal en vorm.

 

Display 7 (premium) (2017/2018), H 50 x radius 57 cm, Geglazuurd keramiek en lak op metaal, roterend display (Foto Wytske van Keulen)

Kleurgebruik is heel belangrijk voor mij, naast dat materiaal ook heel belangrijk is voor mij. Ik streef naar ‘lucht’ in mijn werk en naar speelsheid en humor; ik gebruik kleuren die dit versterken, zoals zuurstok- en pasteltinten, met zo nu en dan glitters en kristallen.

Wanneer is een werk voor jou af?
Dat heeft Maarten Pieterson goed verwoord in een publicatie bij de tentoonstelling Gestalt (gecureerd door Suns and Stars).

“Uiteindelijk is er iets gemaakt, een ‘ding’ of een verzameling dingen, op het laatst nog tien keer aangepast en bijgesteld, omdat het toch niet helemaal klopte (die beoordeling is even precies als onverklaarbaar).”

 

Maartje Folkeringa bij haar atelier

Heb je zelf thuis werk van collega kunstenaars?

Ik heb werk van Marjolijn de Wit, Sander van Deurzen, Navid Nuur, Tjebbe Beekman, Richtje Reinsma, Esther Tielemans, Maartje Korstanje, Het Harde Potlood, Charlie Roberts, Roosmarijn Schoonewelle, Gijs Frieling, Sigrid Calon, Moritz Ebinger, Julia Kaiser, Heleen Wiemer, Paul Nassenstein, Grayson Perry, Anni Mertens, Margot Zanstra en Paul Faassen. Waarom? Het is zo gegroeid. Ik kan mijn huis niet meer voorstellen zonder deze kunstwerken. Elk werk inspireert mij op een eigen manier.

 

Multiple Goldnuggets voor We Like Art

Werken van Maartje Folkeringa zijn tentoongesteld in binnen- en buitenland en maken deel uit van collecties als Museum Jan Cunen, AkzoNobel Art Foundation; Curaçao Centre for Contemporary Art, Museum Boijmans van Beuningen, SKY-cultuur, Foshan, China en diverse particuliere collecties.

 

Maartje Folkeringa, Like No. 2 (2022) voor We Like Art

 

Deel deze pagina