Over Kinke Kooi

De tekeningen van Kinke Kooi (Leeuwarden, 1961) zien er dromerig, lichamelijk, ongrijpbaar en vrouwelijk uit. Teksten of uitspraken over haar werk klinken vaak wat mysterieus en gaan over het vullen van ruimte tussen de dingen en het tekenen van het onzichtbare – zoals aura’s en dampen.

1-Kinke-Kooi-Hygiene-2013Hygiene (2013), piezografie, oplage 25, collage, genaaide Q-tips op papier, 33 x 18,5 cm

Het oneindig herhalen van lijntjes met potlood is een bijna meditatieve handeling voor Kinke Kooi. Slechts met 1 potlood iets kunnen creëren intrigeert haar, door veel slijpen en poetsen ontstaat heel langzaam een beeld. Kinke Kooi werkt veel met thema’s waarvoor ze zich schaamt of schaamde. Als ze zich ergens voor schaamt ontstaat er een soort innerlijke drang om het tekenen. Om er dicht op te zitten en het helemaal uit te diepen.

2-Kinke-Kooi-installatiefoto

Installatiefoto Feature Inc. NY

Kinke Kooi studeerde aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Arnhem, waar ze nog altijd woont en werkt. Haar werk is opgenomen in museale collecties in Nederland (o.a. Museum Arnhem, Museum Boijmans van Beuningen, Rotterdam en het Rijksmuseum) en diverse privé collecties in de Verenigde Staten, waar zij sinds 1995 regelmatig exposeert.

Leuk om een interview uit 20215 met Kinke Kooi opnieuw onder de aandacht te brengen. Momenteel krijgt de Arnhemse kunstenaar veel aandacht, ook internationaal. Haar werk is veelgevraagd, ze heeft talloze (groeps-)tentoonstellingen in het buitenland, ze is uitgegroeid tot een role model voor veel jonge kunstenaars.

Ze won de Jeanne Oosting Prijs in 2016 en recent de Gerrit Benner prijs 2023, ter gelegenheid daarvan heeft ze een solo tentoonstelling in het Fries Museum (t/m 30 maart 2024).

Kinke Kooi, Visit (4) – 2020, 27,3 x 31 cm, piezografie met handcolouring op papier

We vroegen Kinke Kooi in 2015 naar haar werk en atelier en haar eerstvolgende solo in New York.

Hoi Kinke, je bent hard aan het werk voor een solo in New York in januari 2016, kun je hier iets over vertellen?

Ik heb 15 jaar met Feature Inc. gewerkt. Hudson, de eigenaar stond bekend als een van de meest bezielde galeriehouders in New York; het was een zegen voor mij om met hem te werken. Het was dan ook een hele schok dat hij vorig jaar onverwacht overleed. Ik mis hem nog steeds. Een half jaar geleden kreeg ik een solo aangeboden van Sandra Gering Gallery, zij kende Hudson goed, dat is heel fijn.

Het is weer spannend zo’n eerste keer. De tentoonstelling gaat over gastvrijheid; de verhouding tussen het zwaard en de schede. Meestal gaat alle aandacht uit naar het zwaard, maar de schede voorkomt dat het zwaard scherp is door het toe te laten; de schede gaat over gastvrijheid. Ik twijfel nog over de titel: ‘preventing the sharp from being sharp’ of ‘soft in the middle’

3-Kinke-Kooi-installatiefoto

Hoe ziet je atelier er uit?

Wisselend, soms opgeruimd, soms rommelig. Wel heb ik een bank, een luie stoel en een kleedje: als ik het niet meer weet ga ik liggend naar mijn werk kijken. Bovendien wil ik mijn atelier gezellig, zoals dat van Matisse op oude foto’s, die een huiskamer-achtige sfeer had met een pers op de grond.

4-Kinke-Kooi-in-haar-atelier

Hoe ziet een atelierdag er uit; zijn er bepaalde randvoorwaarden waardoor je extra goed kunt werken?

Om goed te kunnen werken moet mijn dag (en eigenlijk week) leeg zijn: geen afspraken. Als ik aan het werk ben zie ik bijna niemand en kijk ook niet op mijn email. Dat gaat in periodes. Er zijn ook tijden dat ik juist alles in mij opneem. De laatste jaren kijk ik iedere dag in het getijdenboek van de Gebroeders van Limburg.

5-Kinke-Kooi-installatiefoto

Werk je aan meerdere werken tegelijk?

Meestal heb ik een hyper-focus op een werk, maar voordat het af is stop ik er mee; dan maak ik het pas af voor een tentoonstelling. Als de tijd dringt sla ik plotseling aan het experimenteren, dan sla ik allerlei zijwegen in. Dat werk kan ik later weer goed gebruiken.

Dat vind ik moeilijk aan mezelf: ik ben niet te programmeren en doe altijd het tegenovergestelde van wat ik me voorneem. Daarom heb ik ook een slaapbank op mijn atelier, dan hoef ik niet te denken: ik ga niet slapen…

6-Kinke-Kooi-installatiefoto

Kun je iets zeggen over je typerende materiaalgebruik en kleurgebruik?

Ik werk altijd op papier, dat heeft een mooi zuigende werking, is licht en altijd voor handen. Het vel schilder ik eerst egaal in, meestal roze of met een gradient. Dan ga ik tekenen met potlood. Het idee dat ik met een potlood alles kan spreekt me aan. Net zo als het begrip ‘one size, fits all’: het heeft iets Barbapapa-achtigs. Ik trek lijnen of teken bolletjes in een eindeloze herhaling, het is een meditatieve manier van werken.

Vroeger noemde ik die manier van werken breien. Het principe dat je met een draad alles kan maken vind ik net zo’n belangrijke uitvinding als het wiel. Wat mij interesseert is dat textiel afhankelijk is van een drager. Het is de tegenhanger van de op-zich-zelf-staande constructie of het skelet. Ik heb het denk ik over het vlees of de tissue; het doekje, het slappe en het verzachtende.

7-Kinke-Kooi-Be-Precise-2013

Be Precise (2013), piezografie, oplage 10, 46 x 60,5 cm

Kun je iets vertellen over de achtergrond van de editie Be Precise?

Wanneer ik iemand, maar het kan ook een dier zijn, iets heel precies zie doen, dan vind ik dat heel sexy; dat heeft niets met sex te maken, ik wil het daar juist los van zingen. Zo ook het begrip vruchtbaarheid: dat wordt altijd te doelgericht en eenzijdig in verband gebracht met het hebben van kinderen. Ik geloof dat vruchtbaarheid van iedereen is.

8-Kinke-Kooi-Support-2013

Support (2013), acrylic paint, graphite, colored pencil on paper (uniek werk), 38 x 29 cm

Over de tekening Support, eigenlijk gaat al mijn werk over ‘eromheen’ – voor mij ziet zorg er zo uit. De editie Art & Science, bij dit werk was ik benieuwd hoe de ruimte om de liniaal er uit zou zien. Ik was geschokt hoe seksueel het uit viel. Het gaat voor mij over de absolute waarheid en de meegevende waarheid.

9-Kinke-Kooi-Art-and-Science-2013

Art and Science (2013); piezografie, pastel, gouache on paper; 38 x 27 cm, oplage 20

Tenslotte over het werk Hygiene – helemaal bovenaan dit interview. Zuiverheid en hygiëne zijn in principe discriminerende begrippen: ze willen het vuil uitsluiten. Als meisje was ik altijd achterdochtig voor verhalen over maagdelijkheid en zuiverheid. Als je niet je hele leven maagd wil blijven, dan moet je je als vrouw tot de onzuiverheid verhouden.

10-Kinke-Kooi-installatiefoto

We zijn heel trots dat we in nauwe samenwerking met de kunstenaar een aantal edities kunnen brengen en een origineel werk. Heb je interesse in het werk van Kinke Kooi – bekijk en bestel de werken in onze Shop. Ook ben je van harte welkom om de edities op ons kantoor te komen bekijken.

Deel deze pagina