Over Ellen Mandemaker

Ellen Mandemaker (1968) maakt poppenhuis-scenes die je onmogelijk onberoerd kunnen laten. Een grimmig ruwe aap in geel gehaakte onderbroek neemt afscheid van een blauwogig meisjespopje. De kleine gekleide poppetjes van Mandemaker bezitten een ongelooflijke dosis emoties. De fotoserie Monkey Playhouse van een paar jaar geleden is niet veel mensen ontgaan. In serie foto's maakt Ellen Mandemaker het verlaten worden voelbaar. De geknutselde kamers met de eenvoudige hardboard wandjes dragen bij aan de ‘levensechtheid’.

Welke thema’s zijn belangrijk in jouw werk?
Mijn werk beslaat vele gebieden, van fotografie naar ruimtelijke objecten, van poppetjes naar abstract en van autonoom werk naar werk in opdracht.
Een overeenkomst in al die werken is dat ze ontstaan en zich afspelen in kleine settings bij mij op de studio. Of het nu gaat om een abstract kleuronderzoek met papier of een zelfgemaakt kleipoppetje in een decor voor een illustratie, het begint met het creëren van een wereld die voor mij intiem, helder en overzichtelijk is.

Deze zelfgeschapen miniatuurwereld wordt door mij vastgelegd door er foto’s van te maken en de foto is dan het werk. Andere beelden zijn
juist weer zelf te zien als een ruimtelijk werk in een tentoonstelling.
In al mijn werk heb ik een voorkeur voor een eenvoudige en heldere beeldtaal
waarin ik veel belang hecht aan de rol van kleur en vorm.

Waar ben je opgegroeid en opgeleid?
Ik ben opgegroeid in Eindhoven en en wilde tot mijn twintigste danseres worden waar ik ook veel voor heb getraind. Na een aantal rondzwervingen op verschillende kunstacademies ben ik in 1997 afgestudeerd aan de Gerrit Rietveld Academie.

Wat inspireert je?
Kunst, andere kunstenaars zoals Louise Bourgeois, Mondriaan, Bas Jan Ader, fotografie, graphic novels, film, literatuur, keramiek, emoties en herinneringen, familie.

Kun je ons iets vertellen over hoe je begint aan nieuw werk? Start je met een idee, een verhaal of een beeld?
Meestal begint een nieuw werk met een idee dat al tijden lang door mijn hoofd speelt. Dat kan maanden zijn, maar ook wel eens jaren. Als een idee blijft hangen komt er opeens een moment waarop ik het daadwerkelijk ga uitvoeren. Het liefst werk ik aan één ding tegelijk, maar tegelijkertijd ben ik snel rusteloos en wil ik al weer aan nieuwe dingen beginnen. Beginnen is daarom voor mij niet moeilijk, het tot het einde afmaken wel.

Hoe ziet je gemiddelde werkdag er uit?
Mijn werkdag begint meestal met de hond uitlaten en dan een half uur yoga. Dan ben ik fris en helder. Mijn atelier is aan huis en rond 9.30 ga ik aan het werk. Afhankelijk of ik een opdracht heb werk ik daaraan, zoniet dan werk ik aan mijn vrije werk. Ik werk tot 15.30 dan komt mijn dochter thuis van school. Meestal werk ik daarna ook nog wat en als ik veel deadlines voor illustraties heb werk ik ook nog ‘savonds.

Kun je voor ons je werkplek/atelier/studio omschrijven?
Ik loop van het huis zo mijn atelier in. We wonen buiten in Friesland en ik kijk uit
over de weilanden. Het atelier heeft veel daglicht wat ik erg prettig vind.

Werk je graag met muziek of in stilte?
Ik werk zowel met muziek als in stilte. Ik heb ook regelmatig radio 1 op staan.

Met welk materiaal werk je graag – is kleurgebruik voor jou belangrijk?
Ik werk graag met papier, klei , hout, verf , inkt en ik maak fotoos. Kleurgebruik is essentieel in mijn werk.

Waar streef je naar in je werk? Wanneer is een werk voor jou af?
Een werk is af als ik niet meer de neiging het er nog iets aan te willen veranderen.
Als ik alles van het werk met instemming kan bekijken.

Heb je zelf thuis werk van collega kunstenaars?
We hebben thuis vrij veel werk van andere kunstenaars. Twee fotowerken van Daan Van Golden hangen op mijn atelier. Het is fijn om naar kunst te kijken.

Deel deze pagina