Twee speciale edities van Viviane Sassen

Viviane Sassen is een bekende naam in zowel de mode- als de kunstwereld. Sassen maakt surreële foto’s waarin schaduwen de volle aandacht krijgen, kleuren helder en expressief worden en personen vaak absurde houdingen aannemen. De foto’s van Sassen worden regelmatig in musea getoond en waren ook op de Biënnale in Venetië in 2013 te zien.

Hoofdbeeld-Vivianne-Sassen-Etan-&-MeSassen maakt ook prachtige fotoboeken, zoals Roxane en Etan & Me, waarin elke keer 1 project centraal staat. De limited editions van deze boeken bieden de mogelijkheid om voor een betaalbare prijs een foto van Sassen in huis te halen. Sinds Viviane Sassen in het Moma tentoonstelde zijn haar prijzen namelijk flink gestegen. De edities die we eerder op We Like Art toonden zijn inmiddels uitverkocht.

Etan-&-Me-Sassen-spread1

Etan-&-Me-Sassen-spread2

De fotoboeken Roxane en Etan & Me (Oodee, Londen) hebben het typerende Sassen gebruik van vormen, kleuren en schaduwen, maar laten tegelijkertijd een persoonlijke relatie met de onderwerpen Roxane en Etan zien. Hier gaat het niet alleen om grafische elementen, maar ook om wie er wordt geportretteerd. Het opvallende bij deze twee projecten is namelijk dat de gezichten van deze twee personen veelvuldig in beeld komen. Dit in tegenstelling tot ander autonoom werk van Sassen waar gezichten vaak niet duidelijk te zien zijn. De persoonlijke fotoboeken geven een kijkje in het creatieve proces en de manier van kijken van Sassen.

Etan-&-Me-Sassen-spread3

Etan-&-Me-Sassen-spread4

Het net uitgegeven Etan & Me gaat over Etan, een jongeman die Sassen ontmoette in Pikin Slee, een dorp in de jungle van Suriname. Ze portretteerde Etan van alle kanten en soms met schmink op zijn gezicht. Ook op de print bij de limited edition heeft Etan groenige metallic schmink op zijn gezicht. Hij wendt zijn blik af.

Sassen fotografeerde Etan zo vaak, omdat ze zich afvraagt in hoeverre je naar jezelf kijkt wanneer je een geliefde bekijkt. In hoeverre heb je grip op diegene die je lief hebt? Sassen weet dit vraagstuk te visualiseren in het boek door portretten van Etan af te wisselen met vervormde en vervaagde zelfportretten. Sommige foto’s zijn zó sterk vervormd dat de oorspronkelijke foto ongrijpbaar wordt. De serie was te zien in Johannesburg bij Stevenson Gallery.

Voorzijde-+-print-Etan-&-Me-Viviane-Sassen

Speciale Editie Etan & Me (2013), 72 pagina’s, 43 afbeeldingen,  28,2 x 20,5 cm, oplage 50 + gesigneerd en genummerde fotoprint (24,5 x 18 cm). NB deze editie is inmiddels uitverkocht 

Sassen-Roxane-spread1

Het boek Roxane is ook persoonlijk  en ongrijpbaar tegelijk. Het is een ode aan styliste Roxane Danset waar Sassen veel mee samenwerkt. ‘Ik raakte erdoor geïntrigeerd omdat ik haar nooit helemaal kan peilen. Ik krijg steeds maar een laagje van haar te pakken. Ze blijft een mysterie.’ Ook in het boek blijft Roxane een mysterie, op iedere foto lijkt ze wel een ander personage. Iedere keer staat het lichaam centraal, soms is enkel een uitsnede van een lichaamsdeel te zien, maar andere keren neemt Roxane vreemde houdingen met haar lichaam aan, waardoor vervolgens fascinerende schaduwen ontstaan. Doordat je hetzelfde onderwerp steeds op een andere manier en in een andere houding ziet, wordt je meegenomen in de manier van kijken van Sassen.

Sassen-Roxane-spread2

Sassen-Roxane-spread3

Al twee maanden na het verschijnen was Roxane uitverkocht. De limited edition is nog wel via ons beschikbaar! Dat is alleen maar fijner, dan krijg je niet alleen een mooi boek, maar ook een foto thuisgestuurd van Roxane. Ze is op de rug te zien, gehuld in een rode panterjas uitkijkend naar een blauwe lucht. Een foto om bij weg te dromen. Maria Barnas schreef een (schaduw)gedicht bij het boek.

voorzijde-en-print-Viviane-Sassen-Roxane

Speciale Editie Roxane (2012), 76 pagina’s, 43 afbeeldingen, 28,2 cm x 20,5 , oplage 50 + gesigneerd fotoprint (25 x 17 cm). Je kunt de speciale editie in onze shop bestellen. NB er is nog maar 1 beschikbaar exemplaar.

Het Fotomuseum in Rotterdam toont van 8 maart t/m 1 juni 2014 de grote ruimtelijke installatie Umbra, waarin het spel met schaduw in de foto’s van Sassen centraal staat.