Gert Jan Kocken – Annunciation & the Temptation of St Anthony

De foto’s van Gert Jan Kocken (1971, Ravenstein) zijn komend weekend te zien tijdens de open dagen van de Rijksakademie. Kocken is een van de grootste talenten van de afgelopen jaren en stippelt zijn pad heel zorgvuldig uit. Hij heeft al de nodige museale presentaties op zijn naam en werd onder meer aangekocht door het Stedelijk in Amsterdam. Het zijn dit soort kunstenaars waar verzamelaars en galeriehouders van watertanden als ze komen kijken op de Rijks. Het zal ons niet verbazen als er een aantal internationale power-galeries klaar staan om hem in te lijven.

Omslagpunten in de tijd, dat is wat Kocken interesseert. En het beeld als aanleiding om te denken, het beeld dat het niet alleen kan – dat door de toeschouwer ‘afgedacht‘ kan worden. Eerder hier op We Like Art bespraken we de gratis editie Judenporzellan.

We schreven:

Hij is heel goed in het uitkiezen van beelden die iets zeggen over onze veranderde blik op historische gebeurtenissen. De koele wetenschappelijke fotografische presentatie geeft je alle ruimte om die kanteling te ervaren. Vaak verontrustend.

Afgelopen jaar verscheen een mooie editie van de kunstenaar, een tweeluikje uit zijn nu al klassieke serie Defacing. De hele serie Defacing bestaat uit foto’s van religieuze objecten die vernield werden tijdens de Beeldenstorm die in de 16de eeuw in Europa woedde. Het formaat en de gedetailleerdheid van Gert Jan Kockens foto’s benaderen de originele beeldhouwwerken en schilderingen.

De vernielzucht van alle Katholieke hang-ups kende blijkbaar allerlei gradaties. Kijk eens hoe zorgvuldig hoofd en handen van Maria zijn weggekrast, en het gewaad van de engel en haarzelf mochten blijven. Het sluit aan bij de belangstelling van de kunstenaar voor het fenomeen beeldverbod. “Vreemd dat werk dat beschadigd werd en niet in zijn geheel weggehaald.”

Bovenstaand geschonden tweeluik is afkomstig uit een kerk in het Engelse Norfolk, waar in opdracht van Koning Edward VI ‘beelden van katholieke idolatrie’ verwijderd werden. Wij vinden dit een heel mooi geprijsde en zorgvuldig gemaakte editie (inclusief notenhouten lijsten).

Luistertip: de verstoring van de blik – er is geen oogcontact meer mogelijk. Kocken vertelt er mooi over in dit interview met De Avonden.

titel: Annunciation & the Temptation of St Anthony, Tacolneston, defacement 1547 (2010)
techniek: Giclée print, in twee op maat gemaakte notenhouten lijsten, oplage 60 + 20
afmetingen: 2x 34,5 x 21,7 cm
prijs: Deze editie is helaas uitverkocht.