Edities van Rob Johannesma

Ook vandaag weer een prachtig bewijs van onze stelling dat je zelfs van gelouterde kunstenaars met een internationale reputatie werk kunt kopen onder de € 1.500. En wat voor een werk - daarover zo meer. We zijn al jaren dol op Rob Johannesma (1970, Geleen). Johannesma stuiterde in 2000, recht van de Ateliers, de kunstwereld binnen met een solo in het Stedelijk Bureau Amsterdam. De scouts van deze project-ruimte van het Stedelijk in de Jordaan hebben een goed oog voor toekomstige internationale cracks, en zijn er meestal vroeg bij.

De verstilde video’s van Rob Johannesma van bewegende landschappen maakten grote indruk. Zo groot dat hij een jaar later al mocht uitpakken op het belangrijkste internationale kunstpodium, de Biënnale van Venetië. De Post Nature tentoonstelling toonde werk van een nieuwe generatie Dutch Finest: Job Koelewijn, Mark Manders, Aernout Mik, Michael Raedecker, Frank van der Salm, Mike Tyler, Marijke van Warmerdam en Edwin Zwakman.

Inmiddels heeft Johannesma een waslijst aan presentaties op zijn naam staan, hij exposeerde onder meer bij galerie Paul Andriesse in Amsterdam, De Hallen in Haarlem (2002, 2006), Kunstpalast Düsseldorf (2005), Bis71, Ruimte voor Kunst in Geleen (2010), op de Busan Biënnale in Korea (2008) en vorig jaar in De Vleeshal in Middelburg en in het Stedelijk Museum in Amsterdam. In november brengt Roma Publications Johannesma prominent op de beurs van Turijn, Artissima.

Is het niet fantastisch dat we hier zulk goed werk kunnen tonen van deze kunstenaar? De grote bovenstaande zeefdruk (gedrukt door meesterdrukker Kees Maas) is een sterk voorbeeld van zijn recente onderzoekende collages. In dit werk verbindt hij traditionele schilderkunst met persfotografie. In het Stedelijk afgelopen jaar toonde hij een gigantische inkt-jet print van een met strijklicht belichte stapel knipsels: In Dark Trees. Een zinderende mash-up van de ravage na een Israëlische luchtaanval in Rafah en een krantenfoto van het vijftiende-eeuwse schilderij Johannes de Doper in de woestenij van Geertgen tot Sint Jans.

De tijdloosheid die ontstaat en de wonderlijke echo’s in compositie, textuur, beeldelementen en houdingen gekoppeld aan een wonderlijk oud-testamentisch licht werken overrompelend. Check vooral de video die de AVRO maakte waarbij conservator Bart Rutten van het Stedelijk museum probeert de vinger te leggen op het werk van Johannesma. Of de kunstenaar de kijker echt om een andere manier van kijken naar de foto’s uit de krant vraagt dat is misschien de vraag. In elk geval opent hij een raadselachtige parallelle wereld waarin de chronologische geschiedenis opgeheven lijkt.

Even raadselachtig en wonderschoon zijn de stills van de video die de kunstenaar maakte tijdens een werkperiode in Rome: ‘Starlings’ (Spreeuwen) uit 2007. Gefilmd in een diep zwart-wit komen zwermen spreeuwen samen in het avondlicht in de toppen van bomen en vliegen uit in duizelingwekkende vormen in het luchtruim. En ook hier weer die rare losgezongen voorwereldlijke sfeer.

Deze videostills zijn elk als C-print te koop voor € 895,- (incl. btw) in een oplage van 5 stuks, 50 x 60 cm groot. Mail ons voor de individuele afbeeldingen. Van de zeefdruk bovenaan deze post kun je op de site van Rob Johannesma nog een monumentale versie zien.